Brev:
Start i Børnehave - 3 år, 2 mdr.
15. august 2007
Alder:
3 år, 2 mdr.
Start i Børnehave - 3 år, 2 mdr.
Hej Helen
Min Datter Signe er startet i børnehave d. 1. Juni i år. Signe er en glad udadvendt pige med en virkelig god motorik og et fantastisk sprog (som pædagogerne siger). Hun har en meget livlig fantasi og her hjemme må vi ofte lege med og skælde ude på hendes fantasivenner når de ikke opfører sig ordentligt.
Nu har jeg så nogle spørgsmål til hendes trivsel. Vi har valgt at sende hende i en idrætsbørnehave hvor der både står svømning og brug af idrætscenter på programmet. Ud over det er det en ny børnehave med mange faciliteter til både
udendørs og indendørs brug. Eftersom Signe er en hård banan at køre træt, tænkte vi at det er da lige hende. Vi har gået til både svømning og gymnastik med hende, mens hun gik i dagpleje.
I starten var hun ked af at blive afleveret og kunne ikke forstå, hvem af de voksne der skulle passe hende, hvilket jo er naturligt når man kommer fra en dagpleje med kun 3 børn og en voksen. Nu er hun ikke ked af det mere men heller ikke glad. Hun ved at jeg går her hjemme på barsel med lillebror som kun er 2 mdr. gammel. Det at få en lillebror har hun taget rigtigt flot hun er pave stolt og må skifte ble og når jeg malker ud kan hun også gi ham sutteflaske.
Hun siger dog ude i børnehaven at hun savner mor og lillebror. Hun vil også helst være hos de voksne ude i børnehaven. Hun leger ikke rigtigt med de andre børn og jeg har aldrig hentet hende, hvor hun har været igang med at lege. Hun står altid bare og kigger. Jeg "lister" mig en da ind i børnehaven for bare et lille øjeblik at kunne være "en flue på væggen". Signe siger selv at der ikke er nogen der vil lege med hende (jeg ved det ikke er helt sandt) Men når jeg om morgenen prøver at sætte en hende lidt sammen med nogle af de andre små piger er hun ikke interesseret. Det er som om hun søger de større piger, som ikke er så interesseret.
Hvad kan jeg gøre som mor og hvad kan jeg forvente af pædagogerne. Jeg er selv meget i tvivl om det pædagogiske i hvordan man kommer til at indgå i en leg.