Svar: Søvn i barnevognen igen igen
15. august 2007
Alder:
4 mdr.
Kære Tina
Det er helt okay:o)
Måske har din dreng ikke behov for så meget søvn som vi tror, måske skal han have lov til at blive puttet lidt senere og så sove lidt mindre. Det er frustrerende for jer begge at trave op og ned, hvis han bare ikke vil eller kan sove.
Jeg kan ikke lade være med at tænke på om han altid har været sådan - ikke ville sove, gerne følge med i alt, svært ved at give slip osv?
Hvis det er tilfældet så hører din dreng måske til de børn som man er blevet mere og mere opmærksom på. Man kalder dem "high-need-babies".
High Need børn har ofte et mindre søvnbehov end andre børn og derfor er det vigtigt at du ikke forventer at han måske sover meget mere end han gør. Det vil være dejligt hvis han nogle dage sover lidt mere end andre dage, men du er måske nødt til at indstille dig på at han har behov for fleksibilitet i forhold til det. Nogle børn sover kun få gange om dagen andre gør det at de i stedet powernapper dagen igennem..
High-Need børn er rigtigt svære at stimulere. Det er de fordi de for det første kræver rigtig meget stimulation både fysisk og mentalt og samtidig bliver de meget let overstimulerede. Man har derfor rigtig svært ved at finde balancen og for lidt giver en meget pylret lille dreng, men det gør for meget faktisk også - derfor kan I ikke gøre andet end at forsøge.
Når jeg læser dit brev, så får jeg således indtryk af at det er det, der sker hos jer. Du putter ham, han vil ikke sove, har brug for indtryk, når han så få indtryk, så bliver det pludselig for meget for ham og så kan han ikke kapere det og så kan han heller ikke sove. Det bliver simpelthen for meget for ham, præcis som du så fint selv har lagt mærke til.
Jeg tror desværre ikke at der er nogen fast regel for jer. Du er simpelthen nødt til at prøve dig lidt frem. Du må prøve nogle gange at strække tiden inden du putter ham, så du er sikker på at han er træt. Prøv at finde ud af om han har brug for at ligge og kigge lidt, men ikke for længe, eller om det nogle gang er bedre at putte ham 'ned i hans hule' med hans sutteklud ved ansigtet med det det samme, så alt lyd og lys lukkes ude.
Prøv andre gange at putte ham før du tror det er nødvendigt og se om det giver en forskel, stå ved ham, holde dine hænder hos ham, vugge ham blidt, lade ham mærke tyngden af dine hænder på hans krop og se om det får ham til at falde til ro.
Andre gange må du tage ham op igen, acceptere at det så åbenbart ikke var sovetid alligevel, sidde lidt med ham ½ times tid og så prøve igen, måske putte ham på en anden måde, lægge dig med ham ved siden af dig i jeres seng, så han også får fysisk kontakt...
Børn er forskellige, har meget forskellige behov. Det hjælper altid og giver lidt ro på, hvis man kan finde en forklaring og jeg håber at det også hjælper dig - nogle gange kommer man jo let til at tro at det er en selv som mor der ikke slår til og man kan føle sig rigtig dum, hvis man oplever at alle andre bare lægger deres barn til at sove. Men nogle gange er barnet bare så meget på at det er rigtig rigtig svært og det behøver bestemt ikke at have noget med dig at gøre - derfor er det godt at du i din omgangskreds også lyder til at have nogen der fortæller dig at det måske bare er sådan en han er:o)
Håber du kan bruge mine tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske