Svar: Tvillingers individuelle udvikling
15. august 2007
Alder:
10 mdr.
Kære Elin
Tak for dit brev og tak for din meget flotte beskrivelse af dine to børn. De er lige gamle, men meget forskellige og det du fortæller er så flot og præcis en beskrivelse af hvor givende det er at have flere børn - for de er forskellige og det er de også selvom de er tvillinger.
Der er intet i vejen med nogen af jeres børn, de er begge helt alderssvarende og inde i en god og sund udvikling, men de udvikler sig på forskellige områder og det gør de fordi de lærer og tilegner sig viden om verden på forskellig måde.
Der er en amerikansk psykolog som hedder Howard Gardner. Han er kommet med et nyt syn på intelligens og en teori om en ny måde at lære på. Ham skulle du læse noget af (det er svært stof) og så kan du jo overveje om du skal præcentere noget af det for farmor...
Howard Gardner taler om 7 forskellige intelligenser: "Den logisk matematiske intelligens", "Den sproglige intelligens", "Den musikalske intelligens", "Den rumligt visuelle intelligens "Den kropslige intelligens", "Den personlige intelligens" og "Den sociale intelligens".
De 7 intelligenser arbejder som regel sammen, det vil sige at man har og bruger flere af dem på samme tid og de komplementerer hinanden. Hvis man f.eks. er danser, så er det vigtigt at man både besidder en stærk musikalsk intelligens, hvor man forstår musikken og en social intelligens, som gør at man kan inspirere og følelsesmæssigt bevæge publikum. Man skal også have en kropslig intelligens der giver smidigheden og koordinationsevnen til at udføre bevægelserne.
Hvis man f.eks. er kropsligt intelligent, så skal man helst røre ved ting, afprøve ting. Man finder løsninger ved at prøve sig frem, man har svært ved at sidde stille og man er i det hele taget livlig. Det lyder som om din datter overvejende er i denne retning.
Er man derimod "logisk-matematisk intelligent" så interesserer man sig netop for deltaljen og studerer til bunds og det er nok her jeres dreng hører til.
Det er ikke sådan at man er bedre hvis man er det ene eller det andet, men det er simpelthen en teori som forklarer hvorfor vi er forskellige og hvorfor vi lærer og tilegner os viden på forskellig vis og det synes jeg er meget interessant, netop når man så læser dit brev og din beskrivelse af dine børn.
Så ro på hos jer, du har to super dejlige unger og der er intet med dem som behøver give anledning til bekymring.
I kan så overveje hvor meget I vil diskutere det med farmor og alle andre som gerne vil gøre sig kloge. Generelt har folk det med at kommentere tvillinger og interessere sig voldsomt meget for det emne - især om de ligner hinanden.
Man er jo også et eller andet sted nødt til at gøre forskel og behandle dem forskelligt, netop fordi de er forskellige, men de skal naturligvis være elsket lige højt. Hvis I oplever at farmor synligt virker til at 'elske' den ene mere end den anden, så synes jeg I skal tage en snak derom. Men hvis I tænker at hendes kommentarer og måde at behandle børnene på er på et niveau, hvor I kan trække på skuldrene, så gør det.
Jeg tror helt ærligt ikke at hun er ude på at forskelsbehandle jeres børn, jeg tror mere det handler om at hun et eller andet sted gerne vil tage del i det og hun ved ikke hvordan hun skal bære sig ad. Derfor bliver det kejtet og de ting hun siger bunder ikke så dybt - det er en måde at vise jer at hun interesserer sig for børnene og gerne vil drøfte deres udvikling med jer.
Måske er det svært at være udenfor som farmor, måske er man tættere på som mormor... måske vil hun bare gerne have at I skal spørge hende lidt mere, inddrage hende mere end I gør og så bliver det hele lidt kejtet for hende og hun får sagt nogle dumme ting:o)
Jeg håber at I kan bruge mine tanker lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske