Svar: Søvn og ernæring
15. august 2007
Alder:
3 mdr.
Hej med dig
10 minutters amning kan godt være nok for din søn, det kan dog godt være at han så melder sig hyppigere fordi han har brug for mere mad sammenlagt i løbet af dagen, men hvis det virker og du har det fint med det, så er det jo godt.
Han tager jo på og han tisser godt, så han får tilsyneladende hvad han har behov for.
Du skal ikke have det dårligt med at give flaske, det påvirker ham også hvis du har det. Som jeg læser dit brev nu, så lyder det som om at jeres lille dreng sover godt om dagen på modermælk og uden supplement på flaske? Og at det er om aftenen at det kniber. Hvad så med at amme ham om dagen og først supplere med en flaske om aftenen - så kan far give flasken og det vil være dejligt for de to at kunne have denne stund sammen.
Hvis du så i løbet af dagen oplever at du ikke rigtig har mælk nok selvom du har lagt til flere gange og at han har svært ved at falde til ro og sove, så kan du også supplere med en flaske om dagen og lade ham spise de 50ml eller hvad han nu viser at have behov for. Det lyder ikke som om at det behøver være et fast tilskud hos jer, men noget du kan være fleksibel omkring.
Man kan sige at hvis han altid spiser 50ml efter hver amning hele døgnet rundt, så tyder det jo på at han har behov for mere end de 10 minutter. Men hvis han normalt tager på og virker tilfreds efter amning, tisser om han skal, falder til ro, sover godt (og det gør han jo nu) osv. så burde det ikke være nødvendigt med et fast tilskud, så kan du gøre det fleksibelt, som du fornemmer at der kan være behov for. Og det kunne så f.eks. være flaske om aftenen, hvor far så er hjemme og kan tage over:o) Jeg kunne ud fra det du har fortalt ikke forestille mig at han ville have behov for mme efter hver amning.
Er det svar nok på dit spørgsmål?
Rigtig meget held og lykke med det hele fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske