Brev:
Madplan, tænder og væske
15. august 2007
Alder:
6 mdr.
Madplan, tænder og væske
Hej Helen
Det er min første gang her på brevkassen : )
jeg har en dejlig og glad pige på 6 1/2 måneder, som vejer lidt over 8 kilo, og som er meget aktiv. Hun fik 2 tænder for 2 uger siden og i forbindelse med det, har jeg lavet om på hendes madplan i den sidste uge. Jeg har prøvet at følge de retningslinier der er i bogen fra Sundhedsstyrelsen.
Indtil for 1 1/2 uge siden har hendes madplan set sådan ud:
kl 6-7 en flaske mme 150 ml
kl 9-10 havre/hirse grød omkring 1 1/2 dl
kl 12-13 - 150 ml mme
kl 15 - 150 ml mme
kl 18 kartoffel/gulerod samt en tredje grøntsag og lidt kød omkring 150 gr i alt
kl 23-24 220 ml vælling
Det er ikke tit at hun drikke de 150 ml mme i hver flaske, det svinger meget mellem 100-150 ml, men vælling er en stor hit og hun drikker gerne de 220 ml og grød og mos er lavet efter opskriften med mme i pulverform
Grunden til at jeg lavede hendes madplan om, er at jeg blev alt for bekymret for risici ved huller. Jeg har altid døjet med problemer med mine tænder. Så jeg skyndte mig til at lave hendes madplan om og fjerne natflasken, så hun kunne sove med børstede tænder hele natten.
Nu ser det sådan her
kl 07 ca. 1 1/2 dl havre/hirse grød, vand i tudkop
kl 10 120 ml mme
kl 12 150-170 mos med diverse grøntsager og kød, vand i tudkop
kl 15 120 ml mme
kl 17:30 150-170 mos, vand i tudkop
kl 19 / 19:30 150 ml vælling
Det tog kun 2 nætter med nedtrapning af natflasken og i de sidste 2 nætter har hun sovet uden at spørge efter mad. ( i nat fra kl 19:30 til kl 6:45). de sidste 2 nætter har hun desuden sovet rigtig godt. hun vågner ellers tit og vil have sutten. så det virker som hun hun sover bedre foreløbigt men jeg er bekymret for at hun ikke får væske og mælk nok.
Hun drikker vand, men meget gå til spild, så jeg ved ikke hvor meget der går den rigtige vej. jeg kan jo mærke på bleerne at hun drikker mindre men hun har afføring hver dag.
Ser det fornuftigt ud med hvordan hendes madplan ser ud? skal jeg trappe ned på grød og mos mængde, så hun drikker mere mælk? skal jeg erstatte vand med mme?
Hun får store portioner fast mad fordi hun aldrig ville tage store flasker mme og hun bliver ikke mæt at det hun drikker nu. hun kravler ikke endnu men hun bevæger sig konstant ved at trille rundt.
Jeg beklager den lange beskrivelse, men jeg ved ikke hvor speciferet jeg skulle være. Mit store dilemma er i virkeligheden hvad jeg skal tage hensyn til:
Tænderne/tandbørstning og derved ingen natflaske eller mængde af væske og mme som jeg kan opnå ved at give hende en natflaske?
I nat ville hun spise ved 4-tiden ellers har hun sovet fint igen. det ville jo være perfekt hvis hun drak større flasker end de 120 ml hun drikker per flaske i løbet af dagen men hun siger meget bestemt fra... hun bliver jo heller ikke mæt i længden af de små mængde mme.
En anden ting, vi rejser om 1 1/2 uge til Brasilien, hvor min familie skal se hende for første gang. jeg synes, at vi er godt forberedt til turen (som man nu kan være) men jeg har ikke kunne finde oplysning omkring tidsforskel/jetlag og babyer. lige nu er der 5 timers forskel, hvor Brasilien er bagud i forhold til Danmark. skal jeg fra dag 1 indrette hendes dag efter brasiliensk tid?
Med venlig hilsen
Luiza og Rosa