Svar: Madplan, tænder og væske
15. august 2007
Alder:
6 mdr.
Kære Luiza og Rosa
Velkommen til:o)
Selvom du laver Rosas grød og mos med modermælkserstatning, så har hun fortsat behov for en del mælk at drikke ved siden af og da hun drikker ca 120ml i flasken af gangen, så synes jeg at 3 flasker dagligt er for lidt, når man kun er 6 måneder gammel. Du fortæller også at hendes bleer ikke er så tunge som de var tidligere og du fortæller at hun normalt kan drikke en stor flaske vælling sen aften, jeg synes derfor du skal indføre vællingen igen.
Det er rigtigt at man skal passe på børnenes tænder, men det er også vigtigt at hun får sit væskebehov dækket. Flaske er fortsat den måde hun bedst får væske på og det er begrænset hvor store mængder du kan tilbyde hende af kop.
Du passer hendes tænder bedst ved at børste dem morgen og aften med en lille smule tandpasta som passer i mængden til hendes lillefingernegl. Så det er meget lidt der skal bruges.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen kl 6-7 en flaske mme 150 ml
Formiddag kl 9-10 havre/hirsegrød, vand af kop
Puttes til formiddagslur
Frokost kl 12-13: Flaske med mme 150 ml og puttes til middagslur
Eftermiddag kl 15: Flaske med mme 150 ml
Aften kl 18: Grøntsagsmos med lidt kød eller fisk, stille og roligt mere og mere af den mad du spiser, vand af kop
Puttes til natten kl. 20 med en flaske vælling 200ml
Sen aften kl.23: Evt. flaske med mme 100-150
Jeg synes ikke din datter skal have mindre modermælkserstatning end 500ml ved siden af grød og mos og hun må meget gerne få mere, meget gerne omkring 750ml.
Med hensyn til jeres rejse til Brasilien (det lyder rigtig dejligt og skønt at komme hjem til din familie), så må du se om ikke hun helt ændrer søvnvaner der, måske allerede på turen, fordi det hele bliver forstyrret af at skulle ind og ud af fly, passe med tiderne osv.
Jeg tænker at der vil ske så meget dernede, være så mange nye indtryk at hun nogle gange vil holde sig vågen på tider hvor hun normalt ville sove herhjemme og stille og roligt vil hun så indfinde sig med den nye rytme. Du må forsøge stille og roligt at få kørt hende ind i ny tid - jeg går ud fra at I skal være der i en længere periode, når I skal besøge familien, så hun vender sig til det og så hun også har overskud til at pludre og være sammen med familien.
En tommelfingerregel jeg har hørt er at det tager det antal dage som der er timer i forskel, at komme sig inden man har fået vendt om i rytme - det vil sige at når der hos jer er 5 timers forskel, så vil det tage 5 dage før I begge har fået vendt om... så har du lidt at gå ud fra. Fordelen er jo at det ikke kun er din datter men også dig selv, der vil have det sådan og at I derfor sandsynligvis vil have behov for søvn på nogenlunde samme tid, være ekstra sultne samme tid osv.
På grund af varmen, vil hun naturligt i Brasilien også have behov for mere væske, hvilket endnu er en grund til ikke at sætte hendes antal af flasker ned. Bare lige en ekstra bemærkning.
Rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig god rejse og ferie, når I når frem:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske