Svar: Alt for meget nyt
15. august 2007
Alder:
7 mdr.
Kære Mette
Det lyder ganske rigtigt som om at William lige i øjeblikket har rigtig meget han skal forholde sig til og at det er svært for ham at have en god rytme for søvn, fordi han bliver så træt både fysisk og mentalt og samtidig har så svært ved at finde roen.
Det er nu meget normalt for hans alder og derfor vender den gamle rytme også tilbage, når nu der kommer lidt mere rutine og ro på hverdagen og han når længere i sin udvikling, men derfor er det nu alligevel synd for ham og du kan jo godt prøve at hjælpe ham.
Min umiddelbare tanke er om det ikke kunne lade sig gøre at holde ham vågen om morgenen. Aller helst få ham til at sove igen, når han vågner klokken 5, men hvis dette ikke kan lade sig gøre, så forsøge at undgå den lur der ligger omkring kl 7. Hvis han ikke har fået den tidlige morgenlur, så vil han sandsynligvis være putteklar kl. 9-9.30 om formiddagen og så tage sig en lidt længere lur her. På den måde kunne I måske komme ind i en rytme hvor han igen sover 1½ time om formiddagen.
Samtidig sker der også tit det at han jo så sover kortvarigt over middag, for alternativet til de to lure som er lige lange er jo at han kun sover 45 minutter om formiddagen men til gengæld så tager et par timer over middag og så holder sig vågen til om aftenen, så han helt springer den sene eftermiddagslur over. At blive puttet kl 15 og sove 1½ time det er længe og på den måde får han nok for meget søvn på de forkerte tidspunkter og det går så igen ud over hans søvn om aftenen og natten.
Så måske ville det være en løsning at satse på en lur formiddag mellem 9.30 og 10.30 og så en lidt længere lur over middag f.eks. mellem 12.30-14.30 og herefter så holde gang i ham til han skal puttes om aftenen mellem kl. 19-20.
Håber det vil hjælpe jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske