Brev:
Ændring i søvnrytme nat
16. august 2007
Alder:
3 mdr.
Ændring i søvnrytme nat
Tak for en rigtig god brevkasse som er til rigtig stor inspiration.
Mit spørgsmål drejer sig om min dejlige dreng på nu 16 uger. Han trives og er en rigtig glad og mild dreng. Han får fortsat alene brystmælk - nu fra begge bryster ved hver amning undtaget om natten hvor han efter at have spist ved det ene bryst simpelthen går ud som et lys og ikke er til at vække igen.
Han bliver puttet 19.30 ved nattøj, en god ammetår og to godnatsange hvorefter han bliver lagt i sin tremmeseng og altid sover efter max 10 min. Tidligere kunne han så sove til ca 01.30 hvor han blev ammet, videre til ca 05.00 amning igen og så til kl 07.00 hvor vi står op.
Jeg læste så at du flere gange havde anbefalet at man ammede lige inden man selv gik i seng (kl 23) hvilket jeg så prøvede og han sov derefter til 04.00-05.00, blev ammet og så igen til kl 07.00 (jeg kunne altså nøjes med at skulle op en gang - dejligt).
Det holdt rigtig godt i ca 14 dage, men nu er han begyndt at vågne allerede ved 22.30 tiden af sig selv og vil have mad - forsøger at nøjes med en sut, men det gider han ikke. Han vågner desuden tidligere og tidligere derefter (først kl 03.00, så kl 02.00 - men nu allerede 01.00-01.30). Her bliver han ammet igen og kan sove til ca 06.00 hvor han igen ammes og nogle gange vil sove videre til kl 07.00.
Hans dag ser nogenlunde sådan ud (det har ikke ændret sig selvom natten har ændret sig):
06.00-07.00 amning
08.30-09.00 puttes til formiddag (sover ca 1 time)
10.00-11.00 amning
01.00-01.30 amning
01.30-02.00 puttes til middag (sover 2-2,5 time)
16.00-17.00 amning
17.30-18.00 lille powernap (0,5-1 time)
18.00-18.30 amning
19.30-20.00 godnatritual og amning
Jeg var lige blevet så glad for vores gode rytme og det faktum at jeg fik lidt sammenhængende søvn på et godt tidspunkt.
Hvad kan jeg gøre for at få ham tilbage i den gode rytme og hvad kan være årsagen til at han pludselig ændrer rytme?
Jeg synes ikke vi har ændret noget herhjemme - det eneste andet som han ændret sig er at der nu kan gå op til 7 dage mellem han har afføring (normalt dog hver 2-3 dag) - sundhedsplejersken siger at det er helt fint fordi han er brystbarn og blot skyldes at han nu optager det meste af den mad han får). Han virker ikke generet af det overhovedet.
Venlig hilsen
Masja