Svar: Ændring i søvnrytme nat
16. august 2007
Alder:
3 mdr.
Kære Masja
Det lyder som om det går rigtig fint med din amning og at din dreng trives med mors mælk. Jeg tænker dog at din lille dreng i øjeblikket er i gang med at øge sit indtag af modermælk, hvilket er helt naturligt for hans alder.
Netop om natten producerer du mere af det mælkestimulerende hormon prolactin og derfor er det med til at øge mælkemængden at spise hyppigere om natten. Du fortæller også at du nu ammer fra begge bryster i løbet af dagen, hvor det tidligere var nok at amme fra en side.
Det fortæller mig at din dreng er blevet lidt mere sulten og det bliver børn ofte i den alder. Tit kan man nøjes med at lægge hyppigere til og gøre præcist som du gør og så falder der lidt ro på igen, andre gange er det så et tegn på at han så småt begynder at få behov for noget andet mad.
Jeg synes umiddelbart at du skal acceptere at han i øjeblikket spiser lidt mere hos dig end han har gjort i en periode. Du skal lægge ham til så meget som muligt om dagen og ikke lade ham sove lange stræk der - hvis han kan sove 5 timer så skal det være om natten. Prøv derfor at holde lidt gang i ham i løbet af dagen forstået på den måde, at hvis han har sovet 3 timer, så begynder du at nusse lidt om ham, pille lidt ved ham og se om han så ikke kan vågne lidt, komme op, få ren ble, blive ammet osv. så han ikke om dagen får lov til at sove for længe.
Det er altså normalt for alderen og således en periode I skal igennem. De fleste børn er 6 måneder inden de kan undvære mælk om natten, så på den måde har I været rimeligt privilegeret indtil nu og det er jo rigtig dejligt:o) Hvis du oplever at det ikke hjælper at lægge ham ekstra meget til, så kan det som sagt være et tegn på at han så småt skal til at have lidt andet mad, men jeg synes du skal give amningen fuld skrue lidt endnu:o)
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske