Brev:
Søvn - 7 mdr.
16. august 2007
Alder:
7 mdr.
Søvn - 7 mdr.
Kære Helen
Vores glade og meget energiske dreng er ved at køre sine forældre i sænk, da han ikke sover om natten. Han har aldrig været den "store sover", men som det er nu, var alt før i tiden lukus...
Hans rytme er nogenlunde således:
Vågen ca. kl. 6.00, nogengange en amning, men det kommer an på hvor meget han er blevet ammet i løbet af natten.
Kl. 7.00 Morgenmad: havregrød med frugt
9.00 nogen gange ammer jeg ham og derefter en lur mellem 1-2 timer.
Mellem kl. 11.30 - 12.00 frokost mosede grøntsager og rester fra aftensmaden.
Kl. 13.00 amning og lur - mellem 1-2 timer.
Kl. 14.30-15.00 grød med frugt (det er vi lige startet på ellers fik han kun frugt)
kl. 16.00 evt. en lille lur, vi er ved at "arbejde" os væk fra den.
Kl. 18.00 aftensmad moset grøntsager og hvad vi får: fisk, kylling...
kl.19-19.30 i seng - amning.
kl. 22.30-23.00 - amning.
Og her begynder det "sjove"... En time inden putning har vi aldrig radio eller fjernsyn tændt, ofte spiller vi Mozart. Vores putteritual er altid det samme: børste (to)tænder, nattøj på, to godnatsange og derefter amning. Ofte falder han i søvn der, men vågner lige så snart han bliver lagt i sengen. Han vågner ofte med et ryk og en tydelig søgen efter os, tiltider kan vi lægge ham om på sengen og nusse ham i panden, hvorefter han selv falder i søvn andre gange må han op i favnen og vugges i søvn. (for ca. en måned siden faldt han selv i søvn uden problemer)
Herfter kan han sove i 1-2 timer, for så ofte at vågne grædende op, igen kan vi indimellem nusse ham til ro. Vi venter altid lidt inden vi går over til ham i håb om han falder i søvn igen. Men lader ham aldrig ligge for længe, da han dermed er sværere at få til at sove igen. vi finder ham tit på maven, på tværs/skrå i sengen...
Og sådan er vores nætter så mere eller mindre - på rigtig slemme dage sover han 20 min. og er slet ikke til at få til at sove eller finde roen.
Som nævnt må vi ofte vugge ham i søvn og det er som om han har så meget uro i kroppen da han ofte spjætter og kaster ryggen tilbage i vores favn.
Jeg har forsøgt ikke at amme ham fra kl. 23.00 til kl. 5-6 om morgen, hvor hans far har været på. Men indimellem er han helt utrøstelig og virket (og været) sulten, hvorefter jeg har ammet ham. Her på det sidste har jeg ammet ham ca. 2 gange om natten. I går - en af de slemme nætter med 20 min. søvn af gangen forsøgte vi kl. 2.00 at give ham en flaske vælling (200 ml.), som meget hurtigt røg ned. han sov derefter 2 timer og vågnede, var utrøstelig i fars arme i vores seng og sprællede over mod mig. Ja, så fik han bryst igen (han tømte begge bryster) og faldt til ro og sov i to timer.
Vi har haft ham til zoneterapeut og akupunktør uden den store effekt, begge mener han har for meget energi/uro i kroppen.
Om dagen forsøger vi at stimulere ham på alle planer, gynger med ham, leg i sandkassen, luftture, kildeture, går ture hvor han sidder op... Han har de sidste to månder møvet rundt på gulvet og sidder fint op. Hans appetit om dagen er fin og han har afføring næsten hver dag. Han er som skrevet i starten en glad dreng og er meget "på" og elsker når der er liv omkring ham, hvad enten det er børn eller voksne.
Jeg kan oplyse at natteroderiet for alvor begyndte da vi beyndte at introducere ham for fast føde, da han var lidt over 5 måneder.
Kunne du bare komme med et lille bitte virksom råd, ville vi trætte forældre blive ganske glade ;)
På forhånd tak.
De bedste hilsner fra en træt mor.