Svar: Søvn - 7 mdr.
16. august 2007
Alder:
7 mdr.
Kære trætte mor
Jeg kan godt forstå at I trænger til lidt sammenhængende søvn, det gør I forældre, men det gør jeres lille dreng bestemt også. Min umiddelbare tanke er at han jo må være sulten, selv om det kan undre med den plan I har for dagen og du skriver at han spiser godt.
Men du fortæller at han midt nat sluger 200ml vælling på flaske, falder i søvn, vågner og så spiser han godt fra begge bryster - det lyder altså som sult.
Derudover er der naturligvis tanker omkring allergi, da far er allergiker. Jeg ved at jeres dreng har problemer med børneeksem og det kan jo klø forfærdeligt, når man ligger under en dyne, det er varmt osv. Det kan således godt give urolig søvn. Men jeg tænker også at I skal overveje, hvad I giver ham - reagere han f.eks. på komælk?
Det er svært at svare på, jeg kan ikke se ham, jeg ved ikke hvordan hans hudproblemer er, men ud fra dit tidligere brev, så tænker jeg at det er relevant at I holder lidt igen med komælk og komælksprodukter, hvis han overhovedet får det. Vælling og mme er jo også lavet på komælk, men det lyder ikke som om at det har givet problemer?
Så hvis vi tager udgangspunkt i at han godt kan tåle vælling og mme, så er det vigtigt at I ikke kun fylder ham med dette om aftenen og natten, men sørger for at han bliver godt mæt i løbet af dagen.
Hans tarme arbejder på højtryk for at nedbryde føde og det giver uro hvis det især er om natten. Mange forældre tænker og helt naturligt, at det er vigtigt at fylde børnene godt op med mad til natten for så sover de godt, men alt med måde. Det er vigtigt også i løbet af dagen.
Der skulle være nogle stoffer i banan som skulle være gode til at få børn til at slappe af når de skal sove. Banan skulle kunne aktivere serotonin i hjernen og få barnet til at føle sig søvnig. Jeg vil derfor foreslå jer at I prøver med en moset banan, når det er sengetid og så kan han fortsat godt få sin flaske vælling ved siden af.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen kl. 05/06: Amning
Morgen 7-8: Havregrød med frugtmos
Formiddag 9.30: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12.00: Grøntsagsmos, rester fra aftensmaden, sidde i høj stol med mad i hænderne, f.eks. rugbrødsbjælker ristet i ovnen, vand af kop
Puttes til middagslur kl. 13.00 med amning
Eftermiddag 15.00: Grød, evt. med frugtmos eller frisk frugt at sidde med, vand af kop
Sen eftermiddag 17: Evt. amning eller måske lidt mme af kop
Aften 18.00: Grøntsagsmos og mere af jeres mad, vand af kop
Puttes til natten med en flaske vælling ca kl. 19.30-20
Sen aften kl. 22.30-23.00 - amning
Og her skal I så overveje hvornår I vil tilbyde bananmos. Jeg er ikke helt klar over om han vågner kl. 22-23 eller om han egentlig sover her. Hvis han er vågen så kunne I måske give ham lidt bananmos her, amme ham og så satse på at han kan sove til næste morgen. Det kan også være det er bedre at give ham bananmos kl. 19.30, amme ham her og så give ham vællingen kl 22.30. Det må I prøve at vurdere.
Som I kan se så ligner jeres plan jo fuldstændig min bortset fra måske en amning eller to ekstra (for at være sikker på at han ikke har behov for dette om natten) og så en banan - og ja det virker som en lille ting, men måske det er det lille bitte virksomme råd I forældre lige manglede:o)
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske