Svar: Besværet vejrtrækning
16. august 2007
Alder:
0 mdr.
Hej Pernille
Tillykke med den lille dreng:o) Det er dejligt at have en mor, der er en pylrehøne - det skal nok gå ham godt..
Du skriver at det først er de sidste to dage at din dreng har haft denne hvæsende vejrtrækning, som lyder som om at han er stoppet i næsen. Du fortæller også at lægen har set ham og ikke kan høre noget på ham og så skriver du "de små flapper i hans næse lukker nogle gange helt til".... hvad er det for små flapper du mener?
Normalt så har barnet små næsebor som man kan kigge op i, der er ikke meget plads, men der skal normalt ikke sidde nogle flapper der lukker til... er du sikker på at der ikke sidder to bussemænd og det er dem du kan se sidde og flabrer??
Prøv at komme lidt saltvand i næsen på ham og se om de blødes op, måske kan du så fjerne dem forsigtigt med snippen af en stofble og på den måde få passage i næsen.
Du skriver også at der ikke er problemer når du ammer om natten, hvor din dreng ligger og spiser på siden. Er det sådan at du oplever det værre om dagen, når din dreng sover på ryggen? Du skal være opmærksom på at dreje hans hoved til siden, når han sover og måske det vil hjælpe. Det er vigtigt at han sover på ryggen, men hovedet skal vende til siden:o)
Med hensyn til at svøbe ham, så er det rigtig dejligt for små børn at blive svøbt og på den måde hjulpet til rent fysisk at holde sammen på sig selv. Det minder om den trange plads som der var i livmoderen. At blive svøbt hjælper således det lille barn til at finde roen og falde i søvn, nu hvor det er uden for livmoderen.
Der er flere faktorer som gør sig gældende i forhold til vuggedød og et er, som du skriver, at man skal være opmærksom på overophedning. Når du svøber din dreng, så skal du altså være opmærksom på at han stadig væk ikke får det for varmt og når han sover, så kan du evt. lette lidt på stoffet. Madrassen/underlaget han ligger på skal forsat være plant og lagnet skal være tætsluttende om madrassen. Han må gerne være varm men ikke svedig og du fornemmer det bedst ved at mærke ham i nakken med dine fingre.
Det er især fra mave og hoved at barnet afgiver varme og blandt andet også derfor at man ikke længere anbefaler at børn sover på maven. Lad din dreng sove i et rum som er køligt, gerne med vinduet lidt åbent men uden at han får træk. Når det er varmt, så lad gardinerne holde solen ude, så er rummet automatisk køligere.
Så det er en balance imellem at give ham ro og tryghed ved at svøbe ham og samtidig sikre dig at han ikke får det for varmt og det gør du ved at tjekke ham jævnligt, mærke i nakken, lette lidt på dynen/tæppet, sørge for at han sover i et køligt rum med frisk luft osv.
Håber dette hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske