Svar: Gråd ved sengetid 2
16. august 2007
Alder:
5 mdr.
Kære Linette
Jeg synes det er rigtig dejligt at høre at I har fået meget mere ro på hos jer og at Noah ikke længere er helt så ulykkelig som han har været, når han skal sove.
Nogle børn har rigtig svært ved at overgive sig til søvnen og har har ligesom brug for at græde lidt, det virker lidt som en ventil, når de så har klynket og smågrædt, så finder de roen og så sover de godt.
Jeg kan ikke ud fra dit brev se om det er sådan Noah græder nu eller om han stadig er meget ked af det... Det lyder umiddelbart som om det ikke længere er helt så slemt som det var, så der på den måde er kommet lidt bedring.
Måske er I nået dertil nu, hvor I igen kan forsøge at putte ham i hans seng, stadig med ro på og bryst, men måske også en flaske...
Får han skemad i løbet af dagen? Jeg tænker at I så småt skal til at indføre en fast dagsrytme med tider for bryst, skemad, evt. flaske og søvn.
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen 6: amning
Formiddag 9.30: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grød af ris, majs, hirse, evt. med lidt frugtmos på f.eks. lidt pære eller æblemos, vand af kop
Ammes og puttes til middagslur ca kl 13
Eftermiddag 16: Ammes og tager en powernap på 30 minutter
Aften 18: Evt. lidt grøntsagsmos af kartoffel, gulerod, blomkål, squash, broccoli, vand af kop
Ammes og puttes til natten kl. 19.30-20 og kan så evt. få en flaske, hvis han har svært ved at falde i søvn her
Sen aften 23: Ammes
Nat: Evt. amning
Min tanke er at du sætter dig med ham og ammer ham i favnen ligesom du gjorde før. Det kan du måske gøre nu fordi han er begyndt at forbinde det hele med noget rart og derfor er mere rolig. Du må naturligvis også gerne lægge dig ned:o)
Når du lægger ham fra dig, skal det være inden han falder i så dyb søvn, at han ikke ænser at han bliver flyttet. Det er synd for ham, hvis han sover godt og idet han så lægges ned, så oplever han et skift og bliver forskrækket fordi han pludselig er lagt et helt andet sted. Det er utrygt. Det er derfor vigtigt at han lige når at følge lidt med i at han rent faktisk flyttes, men samtidig på et tidspunkt, hvor han er træt nok til at sove videre og ikke protesterer - det er svært, men det kan lade sig gøre.
Se og lyt til måden han trækker vejret på og læg mærke til hans øjne. Når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at han er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt så put ham stille fra din favn ned i egen seng.
Det er en god idé hvis han kan være svøbt, også selvom han er en stor dreng nu, så prøv om du kan holde en dyne eller tæppe om ham og giv ham en sut. Stå lidt ved ham, hold dine hænder roligt på ham, så han fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hans krop, så der er lidt tyngde, vug ham blidt imens han ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser. Se om det kan få ham til ro.
Måske han så vågner op igen efter 45 minutter, så kan du forsøge igen, læg ham evt lidt på siden imens du vugger ham, ligesom når han ligger på siden og ammer hos dig, prøv at give ham lidt af det samme, som når han ligger der. Hvis ikke dette er nok så er det måske der du skal ind og give en flaske, så han med den falder helt til ro.
Håber at ovenstående hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske