Brev:
Gråd ved sengetid - 19 mdr.
16. august 2007
Alder:
19 mdr.
Gråd ved sengetid - 19 mdr.
Kære Helen
Vi har en skøn, aktiv og energisk dreng på 19 mdr., en rigtig tumling der bruger sin krop meget. Han har det sidste halve års tid været utrolig nem at putte. Vi har læst godnathistorier for ham, puttet ham og sagt godnat og gået, derefter har han ligget og pludret og hygget sig måske i 30-45 min. og er derefter faldet i søvn, indimellem har vi skullet samle sutten op for ham, men har bare kunnet gå ud af værelset med det samme.
Nu er det begyndt at ændre sig. Nu vil han nogle dage bare ikke ind på sit værelse eller når vi har læst, så vil han bare ud igen og peger mod døren, hvis vi forsøger at ligge ham i sengen stritter han kraftigt imod, og begynder at græde.
Nogle aftener har vi taget ham med ned i stuen igen og han har fået lov at lege lidt mere, med det resultat at han bare er rigtig morgentræt/sur, fordi klokken så måske er blevet 20.30 inden han sover.
Andre aftener har vi prøvet at ligge ham med gråd og gået ud af værelset og talt til ham udefra og sagt godnat og nu skal du sove. Efter nogle minutter er vi gået ind til ham igen, taget ham op og beroliget ham og lagt ham igen. Dette scenarie gentager sig nogle gange og tilsidst er han faldet i søvn.
Jeg har indtryk af at han er træt, for jeg kan høre ham gabe højlydt mellem gråden og indimellem stopper gråden og det lyder som om han skælder ud eller er sur på sit pludresprog.
Han går i vuggestue og sover ca. 1½ time til middag, han står op ml. 6-7 og vi har i et halvt år puttet ham ved 18-19 tiden uden problemer.
Hvad kan vi gøre for at komme tilbage til det hyggelige putteritual uden gråd og voldsomme protester? Kan vi gøre noget anderledes inden det vi allerede gør. Det er lidt svært for moren at høre hans ulykkelig gråd, og jeg er nok tilbøjelig til at tage ham med ned i stuen igen.
Mange hilsner
To forældre der har en dejlig dreng