Svar: Vælling eller modermælkserstaning i aftenflasken?
16. august 2007
Alder:
4 mdr.
Kære Lisa
Jeg synes det lyder som et godt forsøg med aftenflasken og du kan sådan set give ham både vælling og modermælkserstatning.
Man kan se at vælling i princippet er det samme som en tynd grød og når man ammer som du gør, så kan man faktisk godt springe vællingen over og gå direkte til grøden. Dog spiser børn jo ofte 150-200ml vælling og kun 4-5 tsk grød så på den måde mætter vællingen jo mere, i hvert fald til at begynde med.
Vælling er en tilskudsblanding, ligesom man også kan købe modermælkserstatninger (type 2) som er tilskudsblandinger og de indeholder nogle ekstra mineraler osv. som børn umiddelbart ikke har behov for, man skal altså ikke skifte til vælling eller type 2 erstatning fordi barnet nu er blevet 4 måneder.
Da du fortsat ammer og der regner vi jo med at du bliver ved med, så vil der ikke være noget i vejen for at du giver både type 1 mme, type 2 mme og vælling, det er således en smagssag, hvad du helst vil give og så naturligvis hvad din dreng kan lide.
Hvis du allerede har mme indkøbt, så giver du bare det og så kan du jo se om det har nogen effekt og fungerer godt hos jer. Hvis det ikke virker, hvis han ikke kan lide smagen af det eller lignende, så kan du prøve med noget af det andet.
Det vil være fint at du starter med at give lidt mme eller vælling til natten inden du begynder med grød, da din dreng ikke er ældre end han er. Så ser vi hvad tiden bringer og så kan du forsøge med lidt skemad, når du kommer hjem fra ferie og I lige har fået lidt ro på hjemme igen.
Det er en superflot vægtøgning din dreng har lagt for dagen, så det lyder ikke som om at du mangler mælk til ham:o) Derfor handler flaskegivningen hos jer ikke om at han mangler mælk, men om at aflaste dig, så du får lidt mere ro på og far kan tage lidt over. Det tror jeg ud fra dine breve at I begge har brug for:o)
Rigtig god ferie fortsat, håber ovenstående hjælper dig lidt videre:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske