Brev:
Amning, skemad og søvn rutiner
16. august 2007
Alder:
6 mdr.
Amning, skemad og søvn rutiner
Hej Helen,
Jeg bor i Rwanda og har derfor ikke et nogle veninder eller familiemedlemmer, som kan hjaelpe mig med baby spoergsmaal.
Jeg har skrevet til dig tidligere angaaende brystpumpe - og jeg fik endelig bestilt en Medela brystpumpe, og den virkede helt fantastisk, meget bedre end Avent, som jeg ikke havde nogen glaede af overhovedet.
Denne gang skriver jeg angaaende overgang til foerste skemad. Vores soen er 6,5 maaneder gammel, og jeg ammede ham fuldt ud til han var 6 maaneder. Vi begyndte at give ham skemad, da han var lidt over 6 maaneder. Vi har brugt Sundhedsstyrelsens bog om mad til spaednboern som vejledning, og jeg har indtil nu givet ham skemad cirka to gange om dagen - en slags hvedemel med modermaelksserstatning (svarende til cirka 1/2-1 dl) og vand (Sundhedsstyrelsens opskriftt). Om aftenen er jeg begyndt at give kartoffel/gulerodsmos. Han spiser begge dele meget fint, og faar en taar kamilete bagefter, hvis han vil.
Min spoersmaal gaar paa tidspunkter/rytmer og paa om han faar maelk nok. Jeg ammer stadigvaek ind imellem, cirka 4-5 gange i loebet af dagen. Jeg arbjeder fuld tid (fra kl. 8-17 hver dag), men kommer hjem i frokostpausen for at amme ham, og har cirka en times pause med ham. Indtil for ganske kort tid siden kom jeg hjem fra arbejdet 2 gange i loebet af dagen (omkring kl. 11 og kl. 14) for at amme, men er gaaet over til kun en gang om dagen, efter han er begyndt at faa skemad. Han har en fantastisk soed barnepige (selv mor til to boern) i loebet af dagen, som er sammen med ham i vores hjem.
Intil videre har vi ammet/givet ham skemad saaledes (tidspunkterne er som sagt ikke saerligt faste og varierer +/- 1-2 timer):
6:00-6:30 ammer - han drikker rigeligt, da han ikke har spist/drukket i nattens loeb
7:45-8:00 ammer igen, lige inden jeg skal paa arbejde (her drikker han kun 5-7 min)
9:30-11:00 sover han som regel (jeg er i tvivl om hvorvidt han boer faa noget at drikke/spise foer denne lur - men jeg er ikke hjemme for at kontrollere hvorvidt han er sulten/toerstig)
11:00-11:30 skemad (groed)
13:00-13:30 Jeg ammer ham omkring dette tidspunkt, fordi jeg er hjemme til frokostpause. Han virker ikke overvaeldende sulten, men tager alligevel godt fra, og jeg ammer ham 10-15 minutter.
14:30-16:00 sover han som regel (+/- en halv time)
16:00-17:00 omkring dette tidspunkt bliver han som regel sulten igen. Hvis han er sulten allerede kl. 16:00 giver hans barnepige ham skemad, hvis ikke, saa ammer jeg ham naar jeg kommer hjem fra arbejdet, og saa faar han i stedet skemad omkring kl. 19:00. Jeg ammer ham under alle omstaendigheder altid omkring kl 17:30.
Mellem kl. 17:30 og 21:00 (hvor han som regel falder i soevn) er der ikke rigtig nogen rutine eller faste tidspunkter. Han tager som regel godt fra, naar jeg kommer hjem kl. 17:30, men "hygge-ammer" flere gange derefter, dvs. drikker 3-7 minutter omkring 2-4 gange i loebet af aftenen.
Jeg giver ham gerne og glaedeligt, men der er lidt svaert af finde ud af hvornaar han er sulten, og hvornaar han bare vil hygge. Men selv naar han bare "hygge drikker" tager han godt fra. Jeg tror maaske han er toerstig, fordi han er saa aktiv, er begyndt at kravle rundt og laver meget "gymnastik" med arme og ben. Jeg elsker at amme ham, og det generer mig ikke at amme flere gange i loebet af aftenen. Men jeg taenker paa hvorvidt det er en "daarlig vane"?
Indtil 6 maaneder ammede jeg ham ogsaa lige foer jeg gik i seng, og om natten, op til 2 gange per nat. Da jeg laeste, at "det har boern ikke brug for efter 6 maaneders alderen" holdt jeg op med det for et par uge siden, men vores soen vaagner stadigvaek 1-2 gange om natten. Med andre ord: Grunden til at jeg holdt om med at amme ham om natten, var at jeg var bange for at det bare var en "vane" som som afholder ham (og os) fra at sove igennem? Min mand staar saa op, troester ham lidt, og giver ham eventuelt lidt kamillete, hvis han virker toerstig. Jeg kan ikke finde ud af om han virkelig er sulten/toerstig om natten, eller "bare" har mavekneb eller vil have opmaerksomhed naar han vaagner.
Han er ellers utroligt glad og veltilfreds, og vokser normalt (vi vejer ham ikke hver dag, men cirka en gang om maaneden), og jeg nyder virkelig at amme ham. Jeg har taenkt mig at amme ham indtil vi flytter tilbage til Europe igen (naar han er 1,5 aar), for at beskytte ham mod tropesygdomme. Jeg goer derfor alt hvad jeg kan for at holde maelkeproduktionen oppe (indtil videre har jeg altid haft rigeligt maelk).
Nu til mine spoergsmaal:
*Tror du han spiser for meget/tilpas/for lidt?
*Faar han nok vaedske?
*Faar han nok (moder)maelk ?
*Hvordan kan vi faa indarbejdet en lidt mere struktureret spise/drikke/sove plan?Jeg tager som sagt paa arbejde kl 7:45 - 17:15, og kommer hjem til frokost (en time, som kan placeres flexibelt mellem kl. 12 og 14:30).
*SKal han have skemad 2 eller 3 gange om dagen?
*Er det rigtigt at han godt kan klare sig natten igennem uden maelk/vaedske og at det bare er en "vane" i hans alder? Eller skal/kan jeg blive ved med at amme? (jeg tror vi haabede at han ville sove igennem, hvis bare jeg vaennede ham af med natte amningen, men saadan gik det ikke...)
*Hvad kan vi goer for at faa ham til at sove igennem? (han falder naesten altid i soevn af sig selv i sin egen seng om aftenen, vi bliver hos ham i 5-10 minutter og synger. En gang imellem falder han i soevn paa armen eller ved brystet, men det er ikke saerlig tit)
Min mand og jeg har selv ikke nogen saerligt faste rutiner eller moenstre for hvornaar vi spiser og sover, og det falder os derfor lidt "unaturligt" at skabe en fast tidsplan for vores soen. Min mand er f.eks. imod at vi laegger ham til at sove paa et bestemt tidpunkt hver aften, og vil hellere bare laegge ham i seng, naar han virker parat/traet. Men man siger jo at det er godt for boernene med faste rutiner, saa derfor ville det vaere rart med et par gode raad.
Naa, det var en lang historie her fra Rwanda. Haaber mine spoergsmaal alligevel kom klart igennem.
Mange venlige hilsner
Camilla