Svar: Amning, skemad og søvn rutiner
16. august 2007
Alder:
6 mdr.
Kære Camilla
Rigtig dejligt at høre at det lykkedes dig at få fat i en Medala pumpe og at det virkede:o)
Det lyder simpelthen så dejligt hos jer og som om at I er rigtigt gode til at tage tingene som de kommer og i det hele være lidt afslappede omkring det hele. Der er jo ingen der siger at børn skal puttes i kasser og have faste rammer og struktur når de er 6 måneder gamle. Det er jo meget forskelligt hvordan man har det.
Børn er også meget forskellige og nogle børn sender meget svage signaler og det er svært at vurdere om de er sultne, trætte eller hvad det drejer sig om. Her kan det ofte være en god idé at have en plan, en rytme for dagen, fordi det hjælper forældrene.
Genkendelighed giver også tryghed og derfor profiterer børn som regel godt af at man gøre tingene på nogenlunde samme måde. At man når man putter dem f.eks. synger den samme sang, at de altid puttes med den samme bamse osv. så tingene på den måde ligner hinanden. Det er ofte rart og trygt for dem. Men det er jo ikke det samme som at I skal putte jeres dreng præcist kl. 19.30 hvis han først er klar til at sove en time senere og I alle synes det er dejligt at være sammen som familie - det er jo også derfor vi får børn, for at være sammen med dem:o)
Børns rutiner kan og bør jo også passes ind med familiens rutiner. Hvis man arbejder meget om dagen, så er det tit rart, hvis barnet er mere vågent om aftenen og man kan være sammen der og det er helt fint.
Den plan du allerede beskriver for dagen lyder da rigtig fin. Hvis jeg skulle prøve at sætte de tider du har givet lidt mere sammen, så det passer med de planer for dagen jeg plejer at give familierne, så ville det se således ud:
Tidlig morgen 6:00-6:30: Ammes
Morgen 7:45-8:00 Ammes
Formiddag 9:30 Puttes til formiddagslur
Frokost 11:30-12 Grød, evt. med lidt frugtmos på, vand af kop (hvis vandet hos jer er i orden)
Ammes 13:30 når du er hjemme i frokost pausen og puttes herefter til middagslur
Eftermiddag 16:00-17:00: Får grød evt lidt frugtmos eller grøntsagsmos og du ammer igen 17.30, når du er hjemme
Aften 19: Grød eller grøntsagsmos og mere og mere af den mad I spiser. Det må gerne begynde at smage af noget og han må gerne få lidt brødskorper og lignende at sidde med i hånden, vand af kop
Puttes til natten ca 21 med amning og du må meget gerne amme on-off aftenen igennem, som det passer. Det er dejligt for jer begge og din dreng bliver fyldt godt op til natten.
Din dreng får alt hvad han har behov for, rigeligt med modermælk og skemad og du skal ikke være bange for om han mangler mælk. Han lyder til at have en rigtig god evne til at regulere sit behov og du lyder til at have masser af mælk til ham og det er bare så dejligt.
Han spiser rigtig flot og har en god appetit. Du skal være opmærksom på hvad mel du bruger - du skriver at det er hvedemel, men vær obs på at der i hvede er en del gluten og at det derfor er bedre at lave grød af havre eller rug... Derudover tænker jeg at det vil være godt at give ham grøntsagsmos, det er både med til at holde maven godt igang, men samtidig sikrer det ham også forskellige vitaminer og mineraler at give både grød og mos. Vær opmærksom på at grød max bør udgøre to af dagens måltider.
Jeg er ikke klar over hvordan vandet er hvor I bor. Men jeg vil normalt anbefale at give vand af kop sammen med skemaden, så han også får væske den vej. Jeg regner med at I køber vand på flaske og det kan han naturligvis også få.
Skemad er passende både 2 og 3 gange dagligt. Det skal I være fleksible omkring. Hvis han kan undvære om eftermiddagen så er det fint ellers kan han få lidt frugt der i stedet, så han får lidt og så ammes, når du kommer hjem. De fleste børn spiser 2-3 måltider skemad i 6 måneders alderen og 3-4 måltider skemad i 7 måneders alderen, naturligvis afhængigt af hvor tidligt de er begyndt med skemad. Din dreng er næsten lige startet, så tag det fortsat stille og roligt med små portioner.
Med det indtag du beskriver så vil jeg umiddelbart tro at din dreng kan klare sig uden mælk i tidsrummet 24-06, men trygheden har han behov for og hjælp til at skifte stilling osv. Det er således fint at far tager over, så I alle kan få sovet - hvis I altså får det. Hvis du oplever at I sover bedre, hvis din dreng får brystet en gang i løbet af natten, så fred være med det. Du kan så i stedet gøre det, at du tilbyder ham brystet men stille og roligt trækker vorten ud af munden, så han ikke får lov til at fylde sig med mælk men i stedet kun får trøst.
Hvis du ligger ned og ammer, så kan du vugge ham blidt, give ham en hånd at holde i, osv. og på den måde få indført nye ritualer omkring det at berolige ham. Stille og roligt vil han så kunne nøjes med din hånd og dine kærtegn og helt kunne undvære brystet.
Jeg håber at du kan bruge ovenstående lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske