Svar: Grød - får han nok MME?
16. august 2007
Alder:
5 mdr.
Kære Helle
Det lyder som om at William stortrives både med skemad og mælk og det lyder rigtig fint det du beskriver. Ham vil jeg gerne møde, jeg synes ikke han lyder skræmmende, snarere temmelig dejlig:o)
Du kan forsøge med 3 måltider skemad, når William bliver 6 måneder, da han gylper en del, så lyder det ikke som om at det lige er nu han mangler mad i maven. For mange børn er 3 måltider passende både i 6 og 7 måneders alderen og for andre vil det så være nødvendig at øge til 4 måltider skemad, når barnet bliver 7 måneder. Så lige nu er det passende med de to og så kan du i løbet af et par uger forsøge med 3.
Mælk er fortsat rigtig vigtigt for din dreng og det lyder rigtig godt at han drikker 4 flasker dagligt, når der er 200ml i hver. Han er fint dækket ind, hvad angår mælk. Du vil sikkert kunne fornemme at han vil nedsætte sit behov mængdemæssigt, når han begynder at spise lidt mere skemad og bliver bedre til at drikke vand af kop til. Han vil således fortsat have behov for de fire flasker dagligt, men vil ikke indtage helt så store mængder hver gang, fordi han spiser og drikker anden mad/vand.
Du skal ikke undlade fedtstof i hjemmelavet mad. Fedtstof er med til at energiberige hans kost og det handler om at han vokser så meget og bruger så meget energi at han skulle spise meget større portioner, hvis han via maden alene skulle være dækket ind. Ved at energiberige maden med fedt, så kan han nøjes med at spise en mængde som passer til hans trods alt lille størrelse og mavesæk:o)
Med hensyn til at sidde op, så vil de fleste børn omkring 6 måneders alderen være stærke nok i ryggen til at kunne sidde i høj stol. Du vil kunne se at han, hvis han er stærk nok i ryggen, sidder fint til at begynde med og har rank ryg, men efter kort tid, så falder han sammen i ryggen, falder lidt forover eller til siden og så er han træt og skal ikke sidde mere men ned på gulvet at ligge. Det er i maveliggende stilling at han får styrke i ryggen og bliver stærk nok til at sidde, han får ikke styrke ved at man sætter ham for at træne ham i at sidde.
Omkring 6 måneders alderen passer det som regel med at man kan sætte barnet i høj stol, når man giver skemad og derefter så ned på gulvet igen. Du må naturligvis også gerne sidde med ham på skødet, på din arm osv. men han skal ikke øves i at sidde selv på gulvet, det er han for lille til.
Håber dette er svar nok og hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske