Svar: Lægges på maven
17. august 2007
Alder:
1 mdr.
Kære Helle
Det er meget normalt at små børn i begyndelse ikke kan ligge på maven ret længe af gangen. Selvom jeres datter er stærk i nakken og løfter hovedet flot, så er hovedet fortsat rigtig tungt og det er meget anstrengende at ligge på maven og løfte hovedet i længere tid. Prøv selv engang og I har endda gode nakkemuskler... :o)
Det hjælper hvis I kan lægge en lille pude ind under hendes brystkasse, og hun får mulighed for at holde armene lidt ind under sig, så er det lettere at komme lidt op og holde hovedet lidt længere tid.
Det er en rigtig god idé at udnytte puslepladsen, hvis I har mulighed for det. Sæt et spejl op på væggen, hvor puslepuden/puslebordet støder op til og lad hende så ligge lidt på maven der hver gang i skifter, kigge på sig selv i spejlet og få øje på jer deri.
Det er også en god idé at I gør det til en fast vane at hver gang I lægger hende fra jer og hun er vågen, så start med at lægge hende på maven og vend hende så om når hun ikke gider mere.
Lad hende også ligge på maven hen over jeres lår, lad hende ligge på maven på jeres brystkassen (dejligt for far på sofaen), bær hende nogle gange så hun ligger med maven mod jeres underarm osv. og medtænk i det hele taget det at ligge på maven som et naturligt stillingsskift i stedet for altid at sidde med hende, bære hende i favn med øjenkontakt osv.
Rigtig meget held og lykke med hende fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske