Brev:
Søvn, natamning og småtspisende pige
17. august 2007
Alder:
10 mdr.
Søvn, natamning og småtspisende pige
Hej Helen
Tak for dit beroligende svar på min sidste henvendelse vedr. at lære at sove uden brystet.
Du spørger hvad Lauras far siger til at amning og nærhed fylder så meget: Han trækker sig og synes at det er dejligt at jeg ammer og at Laura er i sengen. Også selv om han ikke kan være i sengen før hun falder i søvn.. Så vil hun nemlig lege med ham. Vi har aldrig givet ham en rolle i søvnen om aftenen fordi han ofte rejser med sit arbejde og er væk i 4 dage ad gangen.
Laura har et godt forhold til sin far. De elsker at lege, og han bærer hende meget rundt på sine arme for at få nærhed – men også fordi han heller ikke kan have at hun er utilfreds. Han er værre end mig, jeg kan altså godt finde på at sætte hende i kravlegården hvis jeg lige skal have noget lavet.
Vi har ikke fået prøvet at lade far tage over om natten endnu. Vi udskyder det hele tiden af forskellige årsager… begivenheder og tandfrembrud og sådan noget. Men nu går Lauras far på ferie, nu skal det vel være.
Ang. kost… Hun får kun bryst én gang om dagen nu, ved 15-16-tiden. Og der tager hun ikke ret meget. Men hun sutter stadig løs om natten, faktisk er det blevet værre. Hun tager vel 3 gange om natten nu. Men jeg tror ikke det er meget hun får. Jeg føler mig meget flad, og kun til aftenamningerne kan jeg høre at hun synker regelmæssigt, altså drikker. Så hun bruger mig vel som den narresut hun aldrig har villet tage.
Jeg giver hende ikke bryst efter kl. 7 om morgenen, oftest ikke efter 6.30. Hun spiser morgenmad nu, men oftest kun 3-4 skefulde grød. I løbet af dagen er hun stadig meget småt spisende, kun til aftensmaden kl. 18 spiser hun rigtig godt. Hun er god til at drikke mælk af kop i løbet af dagen. Jeg følger dit forslag til kost meget godt, så hun får lidt men tit. Men nu hvor hun ikke får bryst om dagen og stadig er småt spisende, er jeg meget bekymret for om hun nu får den næring hun skal.
Jeg er begyndt at tilbyde hende sutteflaske, og nogen gange tygger hun – for hun kan ikke finde ud af at sutte – en 30-40 ml i sig af enten vælling eller modermælkserstatning. Jeg blander også erstatning i grød og mos, men jeg er bange for at det langt fra bliver til det der svarer til 400 ml om dagen.
Når andre babyer spiser 1/2 skive rugbrød, spiser Laura hvis hun er godt kørende, 1/4. Er der grund til bekymring?
Hun er nu 10 ½ mdr. gammel og vejer ca. 9 kg og er ca. 72 lang. Hun er meget aktiv, glad, pludrende og motorisk nysgerrig. Hun går med støtte og kravler hurtigere end jeg næsten kan nå at tænke fremad, og så er hun meget social. Er der børn til stede, glemmer hun alt om mor.
Med venlig hilsen
Katrine