Svar: Søvn, natamning og småtspisende pige
17. august 2007
Alder:
10 mdr.
Kære Katrine
Det lyder som en god idé at sætte amningen yderligere ned, da Laura dier mere hos dig om natten end om dagen og tilsyneladende bruger dig mere som trøst end decideret mælkebehov. Trøst kan du jo give på andre måder og det kan far også.
Har du prøvet at tage hende over, men ikke tilbyde brystet om natten eller kun at tilbyde det kortvarigt? Du skriver at når du ammer hende om aftenen når hun skal sove, så spiser hun godt og derudover tænker jeg at det er fint at du så ammer hende igen inden du selv går i seng f.eks. kl. 23. Men så skal hun så vidt muligt ikke ammes mere.
Du skriver at du er begyndt at tilbyde hende flaske, hvilket hun så vidt jeg forstår ellers aldrig har fået og hvilket hun også synes er noget mærkeligt noget... hvorfor flaske? Kan hun ikke drikke af en kop?
Det er fint at du bruger mme i hendes mad, når der er mulighed for det, men der er ikke noget krav om at hun skal have 400ml mme dagligt - det er kun hvis hun skal have sit jernbehov dækket. Du behøver ikke give hende mme i flaske når du ammer, så skal du bare tilbyde hende jerntilskud hver dag i stedet.
Hun må også gerne få lidt sødmælk og sødmælksprodukter med den alder hun har, så på den måde kan du give hende lidt sødmælk af en kop og en portion yoghurt, tykmælk, A38 eller lignende. Hun kan også få mælk på en portion frugtgrød, hun kan få sovs til sin mad, hun kan få ost osv. og på den måde blive fint dækket ind med kalk.
Derudover kan hun drikke vand og få sit væskebehov dækket og du må se på hendes bleer og urin om hun får hvad hun har behov for. Hvis hendes urin er gul, så mangler hun væske, men er den klar og lys så er det fint nok.
Det bedste du kan gøre i forhold til mad og Lauras indtag er at fokusere på hendes lyst til at spise og at det er enormt vigtigt at hun bibeholder den. Jo mere forskelligt du kan give hende jo bedre, der skal nye oplevelser til så maden ikke bliver kedelig, lad hende smage alt hvad hun viser interesse for af den mad I andre spiser. Det gør ikke noget at hun kun spiser 1/4 rugbrød, så kan hun måske spise lidt kogte grøntsager eller grøntsagsmos ved siden af, få lidt frikadelle, et par pastaskruer eller lignende og det er helt fint. Spiser hun kun lidt til det ene måltid, så spiser hun måske lidt mere til det næste og når du sørger for at hun tilbydes mellemmåltider 2-3 gange dagligt og får tilbudt mad morgen, middag og aften, så skal hun nok få, hvad hun har behov for, også selv om det kun er lidt der glider ned.
Hun lyder jo ikke til at mangle noget, men udvikler sig rigtig fint og lægger stor energi for dagen og det er dejligt at I har det så nært, som I har det - det kommer kun godt igen:o)
Og så lige en sidste ting, det der med "nu går Lauras far på ferie, så nu skal det vel være..." - hvad ligger der i det? Det skal det vel eller hvad? Det kan jo ikke nytte noget at I forsøger noget halvhjertet, du er nødt til at gå ind i det med tanke for at det er bedst for Laura. Hvis hun mærker at du vægrer dig og er urolig, så bliver hun det også. Dermed ikke sagt at du ikke gerne må lægge hende til kortvarigt, hvis det viser sig nødvendigt, men du må tage et valg og så forsøge at holde fast i den beslutning og det skal være en beslutning både du og hendes far tager sammen.
Man skal jo ikke gøre noget ved sit barn som man ikke føler er rigtigt. Det er jo helt skævt.
For at I kan klare det og tro på at det nok skal gå, så tænker jeg at netop det at du ammer både når hun skal sove og igen inden midnat er rigtig vigtigt - så behøver hun ikke få mælk/mad før næste morgen, hun kan sagtens klare sig uden i de timer - det viser hun jo om dagen. Så at jeg lægger amningerne der er for jeres begges skyld:o)
Put hende med amning, tag hende op og am hende igen inden du selv går i seng, med mindre hun alligevel plejer at vågne omkring dette tidspunkt og put hende i hendes egen seng igen. Hvis hun så vågner yderligere i løbet af natten, så lad far tage over, hjælpe hende med at skifte stilling, få en tår vand, kærtegne hende, putte hende igen. Far må også gerne tage hende med ind i soveværelset, hvis det viser sig nødvendigt, men prøv at lade være med at amme hende. Tag en stram t-shirt på, så brysterne ikke lige ligger til fri afbenyttelse og se om hun så ikke kan finde roen og sove videre uden.
Håber at mine tanker hjælper jer lidt videre, rigtig meget held og lykke og rigtig god ferie med jeres nye projekt:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske