Svar: Spiser min søn nok
17. august 2007
Alder:
4 mdr.
Kære Mensure
Når jeg lægger antal ml sammen, så får din dreng mellem 550-600ml mme dagligt og derudover grød og mos. Selv om skemaden også indeholder modermælkserstatning så tænker jeg at han måske godt kunne bruge en flaske ekstra eller du kan give ham mme at drikke af en kop. Ud over den mælk han får, bør han dog også få vand, så hans væske behov dækkes.
Jeg vil derfor foreslå dig at du giver din dreng vand til måltiderne og så giver ham en flaske at sove på inden middagsluren og om aftenen. Det gør jo ikke noget hvis han ikke drikker så store mængder, tager han bare 50-75ml så har dette jo også stor værdi.
Han er en stor dreng rent vægtmæssigt og han har fortsat i kraft af at han endnu ikke er særligt gammel, behov for en del mælk og det du fortæller lyder til at være lidt i underkanten. Du skal dog naturligvis se på, hvordan han i øvrigt trives, om han tisser som han skal, at urinen er klar og ikke gul osv.
En plan kunne se således ud:
Morgen 06: 150ml mme
Formiddag 9: 120ml mme
Puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grød og vand af kop
Puttes til middagslur med en flaske 12.30-13, drikker hvad han nu kan måske mellem 50-100ml
Eftermiddag 16: 160ml mme
Aften 19: grød eller grøntsagsmos, evt. lidt frugtmos, vand af kop
Puttes til natten med en flaske kl. 20.30-21 og drikker her igen måske mellem 50-100ml mme
Sen aften 24: 160ml mme
Håber at ovenstående hjælper dig lidt videre, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske