Svar: Hvor meget grød?
17. august 2007
Alder:
7 mdr.
Kære Stine
Børn må gerne få grød to gange om dagen, det er helt okay. Man anbefaler dog at grød max udgør to af dagens måltider, så når barnet når op på at få skemad 3-4 gange dagligt, så bør grøden kun udgøre de to.
Det er generelt vigtigt at variere børns indtag af mad og man opnår størst variation ved at tilbyde både grød og mos. Det er en fordel at variere både i forhold til at sikre barnets indtag af forskellige vitaminer, mineraler osv. men det er også vigtigt at variere så barnets mave holdes i gang, så barnet ikke bliver træt af at få det samme, så barnet tilbydes mere og mere det som familien spiser i takt med det bliver ældre osv.
De mindste børn starter ofte med grød to gange dagligt og i takt med at barnet bliver ældre, så bliver det ene grødmåltid udskiftet til grøntsagsmos.
Når barnet begynder med sit tredie måltid, så synes jeg det er vigtigt at variere. Når et barn som din er 7 måneder, så vil det f.eks. være relevant en gang imellem at servere øllebrød til frokost, fordi barnet så vender sig til rugbrødssmagen og kender dette, når man ved 8 måneders alderen begynder at servere rugbrødshapsere. Samtidig vil det være relevant at man en gang imellem giver grøntsagsmos, da dette er passende tilbehør til rugbrødshapsere. Rugbrød er jo gryn ligesom grød og barnet har derfor ikke behov for grød ved siden af sine rugbrødshapsere, men har brug for grøntsagsmos.
I takt med at barnet bliver bedre og bedre til at tygge, så vil grøntsagsmosen blive udskiftet med grøntsager i stykker. Samtidig vil barnet så her også begynde at spise mere og mere familiemad, rester fra aftensmaden osv. For mig er det derfor oplagt at medtænke grøntsagsmos som en del af en varieret kost og give dette til frokost en gang imellem, men naturligvis må man også gerne give grød.
Håber dette er forklaring nok på dit spørgsmål:o) Rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske