Brev:
Ændret søvnmønster - 7 mdr.
18. august 2007
Alder:
7 mdr.
Ændret søvnmønster - 7 mdr.
Kære Helen
Så er vi på banen igen. Min mand og jeg er simpelthen ved at gå ud af vores gode skind pga. søvnmangel, da vores datter har ændret søvnmønster markant!
I dit sidste svar skrev du, at vi var privilegerede, fordi hun ikke får mad om natten længere. Vi føler os dog ikke så privilegerede længere, da hun nu vågner 6-7 gange, hvor hun skal have sutten. Det giver hverken hende eller os noget sammenhængende søvn, mens da hun fik mad om natten trods alt kun vågnede 3 gange, fra hun var lagt i seng.
Hun bliver ikke ammet mere, da jeg jo får noget medicin, der kan gøre hende syg, og vores egen SP sagde, at hun sagtens kunne undvære mad om natten i hendes alder – især når hun fik flaske i stedet for bryst. Det gik også rigtigt fint i starten (de første 14 dage med flaske og ingen natmad) – hun vågnede de sædvanlige 3 gange, hvor hun fik sutten og faldt i søvn med det samme igen. To gange sov hun sågar fra kl. 19.30-05.00 uden at vågne – vi vågnede selvfølgelig alligevel, da vi ikke kunne forstå, hvad der foregik ;-)
Pludselig er hendes søvnmønster ændret – hun vågner simpelthen så mange gange. De fleste gange skal hun bare have sutten, men ved en enkelt vågning græder hun fuldstændig trøstesløs, og når vi tager hende op, falder hun i søvn med det samme, men græder når hun bliver lagt ned igen.
Vi kan ikke forstå, hvad der pludseligt er sket, siden hun har ændret sig sådan. Vi har ikke ændret noget, og vi synes ikke, hun virker sulten om natten. Det er bare hårdt at skulle op hver time. Har du et bud på, hvad der er sket – og hvad vi kan gøre for at hjælpe vores datter til at sove bedre (igen).
Der er også blevet megen vrøvl og ballade ved de faste måltider – hun gider ikke rigtigt grød og mos, selvom vi varierer mosen med mange forskellige grøntsager/kød. Vi holder derfor lidt igen med flasken, så hun ikke drikker sig mæt i mælk.
Kan man fx prøve at give hende pasta/ris blandet med noget sovs og grøntsager? Kender du nogle steder, hvor man kan finde inspiration til opskrifter til babyer, så vi kan variere hendes kost/smagsindtryk mere – i håb om at hun spiser bedre. Hun er stadig dårlig til at tygge og er ikke vild med at det bliver ’for’ groft’, selvom vi prøver at vænne hende til det.
Hendes rytme ser nogenlunde således ud:
05.30: Vågner og får flaske (150 ml)
08.00: Havregrød + vand af kop. Spiser en halv portion.
09.30-11.00: Formiddagslur
11.00: Agurkestænger, brødskorpe e.l.+ vand af kop
12.30: Trekornsgrød med frugtmos el øllebrød + vand af kop
13.30-15.00: Middagslur
15.15: Flaske (100 ml) og henad eftermiddagen lidt melonstænger
18.30: Grøntsagsmos med kød + vand af kop. Megen brok og spiser meget lidt.
19.30: Flaske (150-170 ml), puttes og sover.
23.00: Her har vi prøvet med en flaske, men det gider hun ikke.
Kærlig hilsen
De trætte forældre