Svar: Ændret søvnmønster - 7 mdr.
18. august 2007
Alder:
7 mdr.
Kære trætte forældre
Min umiddelbare tanke er at der er flere ting, som gør sig gældende hos jer.
For det første så har jeres datter en alder nu, hvor hun så småt er ved at komme ind i separationsfasen. Jeg ved ikke hvor meget hun motorisk er igang om dagen og om I der kan fornemme at der sker rigtig meget med hende, men det kunne godt være en faktor og en mulig årsag til hendes øgede natlige uro.
Hun har behov for på en gang at få nærhed, tryghed og omsorg samtidig med at hun er nødt til at se jer og få fysisk kontakt for at forstå at I er der.
Derudover tænker jeg at I skal være sikre på at hun ikke vågner fordi hun begynder at få behov for lidt mere mad i løbet af dagen. I skriver at I har skruet ned for indtaget af mælk for at få hende til at spise lidt mere, og ser jeg på det samlede indtag af mælk i flaske så får hun godt 400ml, hvilket er nok til at sikre hendes jernindtag, men samtidig ikke lyder af meget.
Det er rigtig godt at I fortsat forsøger at give hende en flaske sen aften kl. 23 for at se om hun vil tage imod. Det har I dog forsøgt før uden held og måske er det når hun vågner første gang at hun i stedet har behov. Så hvad tid vågner hun første gang om natten? Er det allerede mellem 24 og 01?
Det er naturligvis et dumt tidspunkt at stå op på og give flaske, men det kunne være nødvendigt en overgang. Derudover tænker jeg at det så også vil være rigtig godt, hvis I i løbet af dagen kunne ændre lidt på madindtaget og tilbuddet om flaske.
Mit forslag til en dagsplan kunne se således ud:
Tidlig morgen 05.30: Flaske 150ml
Morgen 8: Havregrød, vand af kop
Puttes til formiddagslur 9.30
Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød, fisk. Mere og mere af jeres mad, indmaden af en frikadelle og lignende. Da hun ikke spiser så meget af dette til aften er det godt at give hende det på dette tidspunkt. Hun må meget gerne sidde med en brødskorpe og lignende efterfølgende og I spiser frokost sammen. Har hun og I lyst og mod på at forsøge med lidt rugbrødshapsere, så er det også okay. Vand af kop
Puttes til middagslur med en flaske kl. ca 13. Det kan godt være at hun ikke drikke så meget af den, når hun også har spist mos, men lidt har også ret og det at der først kommer mos og så mælk i maven gør at det tilsammen fylder mere og derfor også vender hende til at rumme lidt mere i sin mave og måske derfor også bedre begynder at få fornemmelsen for hvad det vil sige at føle sig sulten.
Eftermiddag 15: Flerkornsgrød, lidt frugtmos med mælk, melonstænger og lignende. Følge efter med en flaske omkring kl. 16. Samme princip med at der skal være både grød og mælk i maven, hvis hun kan kapere det.
Aften 18.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk. Meget gerne begynde at få lidt af jeres, hun må gerne få boller i karry, pasta og kødsovs, kartoffelmos og millionbøf osv og I må gerne mose det, så det er en konsistens hun kan kapere. Stille og roligt give hende stykker som kan tygges ved siden af. (forklaring følger) Vand af kop
Puttes til natten med en flaske omkring kl. 20
Sen aften/nat: Evt. en flaske, men det kommer an på om hun kan og vil og også hvormeget hun har indtaget i løbet af dagen.
Med hensyn til mad i stykker og mos, så er det mit indtryk at rigtig mange børn ikke kan finde ud af at spise mos med klumper. Det er som om de ikke ved om de skal tygge det eller synke det og så kløjs de i det. Til disse børn er det ofte en fordel at give dem maden adskilt, så I således giver jeres datter f.eks. rugbrødshapsere ved siden af grøntsagsmosen, så I om aftenen giver hende indmaden af en frikadelle i små stykker ved siden af mosen, i stedet for at komme det i. Så kan hun bedre fornemme, hvad hun skal tygge og hvad hun skal synke.
Hun kan få små stykker med fingrene eller en gaffel - det skal tygges, hun kan få mos med en ske - det skal synkes:o)
Der er udgivet en del forskellige opskriftsbøger med mad for børn, så I kan få meget ud af at gå en tur i boghandleren. Men der findes en kogebogsforfatter som hedder Annabel Karmel, som jeg ved at mange forældre synes er god. Hun har bla. lavet en bog der på dansk hedder "spændende mad til de små", måske I vil kunne finde inspiration i den.
Ellers vil jeg sige at udgangspunktet jo stille og roligt mere og mere bliver jeres mad og hun må få stort set det hele af det I spiser. Det er helt fint at bruge sovs af forskellige slags i madlavningen, det er godt at bruge kød og fisk som endten er lavet i ovnen eller kogt og alle grøntsager kan bruges.
Og så for at vende tilbage til det med opvågninger om natten. Det er fint at I giver hende sutten en gang imellem, men pas på ikke at gøre det hver time, da hun så meget hurtigt kan opnår en vane med at vågne hver gang sutten tabes i forventning om at I så kommer og putter den i munden.
Hjælp hende i stedet med at skifte stilling, hvis hun ikke selv kan, men prøv også at se om hun ikke selv kan finde roen og komme videre i søvnen, hvis I lader hende være. I skriver at de fleste gange kan hun nøjes med sutten - prøv her om hun kan klare sig helt uden jer ellers så hjælp hende med stillingsskift i stedet og så skriver I at hun en enkelt gang græder rigtigt og har brug for jer og her skal I naturligvis være der for hende.
Jeg er ikke helt klar over om hun sover på eget værelse, så I render frem og tilbage natten igennem eller om hun er i soveværelset...
Men hvis hun fortsat er i soveværelset, så kan I prøve endten at stille sengen så tæt på jeres at I kan nøjes med en beroligende hånd og et stille "syyy" og ikke behøver stige ud af sengen hver gang eller I kan overveje om hun skal flyttes til eget værelse så I ikke forstyrrer hinanden.
Hvis hun allerede er på eget værelse, så tænker jeg at det er et spørgsmål om at vurdere hvornår I skal gå ind til hende, nogle gange er det godt at gøre det hurtigt, andre gange skal man give hende tid til at komme videre i søvnen selv uden jeres indblanding og uden at blive vænnet til en sut:o)
Håber mine tanker hjælper jer lidt videre også denne gang:o) Rigtig god weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske