Svar: Leger om natten
18. august 2007
Alder:
6 mdr.
Kære Natteroderens mor
Man kan jo sige at så længe jeres dreng ikke er ked af det og har det fint med at vågne og ligge og pludre for sig selv og hygger sig med det, så er det jo sådan set okay. Det problematiske opstår ved at han faktisk har behov for at sove om natten og når han er vågen en time ekstra der, så tager han den ekstra time om dagen. Man kan derfor overveje om I skal begynde at korte en lille smule ned i hans dagslure, selvom man jo næsten ikke tør nævne det. Det er jo altid lidt farligt at begynde at ændre på noget som faktisk fungerer...:o)
Børn er jo forskellige og det er deres søvnbehov også. Nogle sover derfor mere og andre mindre. Gennemsnitligt vil de fleste børn på 6 måneder sove 3-4 timer om dagen og 10-11 timer om natten altså i alt 14-15 timer i døgnet.
Jeres dreng sover mellem 3½ og 5 timer om dagen og hvis vi forestillede os at han sov hele natten så fra kl. 19-08 altså her næsten 13 timer. Tager man 1-2 timer fra hvor han er vågen om natten er dette naturligt - det er begrænset hvor meget han jo kan sove:o)
Jeg synes derfor I skal overveje om I skal prøve at ændre lidt på jeres søns søvnvaner ved endten at forkorte hans dagslure lidt eller ved at strække ham lidt om aftenen og putte ham lidt senere og evt. vække ham om morgenen, så han ikke sover for længe...
Håber at mine tanker hjælper jer lidt videre og så må I prøve jer lidt frem og se hvad der mon kan passe bedst for jer:o) Rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske