Brev:
Vores datters markante ændring ift. søvn
18. august 2007
Alder:
3 mdr.
Vores datters markante ændring ift. søvn
Kære sundhedsplejerske
Vi har den dejligste pige på godt 3 måneder. Hun har været og er i fin trivsel dog har hun ændret markant karakter de seneste 14 dage, og vi er lidt i vildrede - specielt da min mand skal til Norge i næsten 14 dage og jeg derved er alene med hende.
Hun plejer at sove fra mellem kl. 20-21 til ca. 5.00 og så igen til 7.30. Derefter ammes hun og sover igen et par timer og det samme om eftermiddagen.
I sine vågne timer plejer hun at være en glad og tilfreds pige som plejer at elske sit aktivitetstæppe og rolige stunder hos mor og far samt sin barnevogn.
Vi har indtil for 14 dage siden ikke haft problemer med at putte hende - ingen modstand eller gråd.
Nu er situationen en lidt anden. Hun ammes stadig udelukkende og vil ikke tage sutteflaske (vi prøvede dette for at min mand kunne aflaste mig lidt). Nu sover hun dog kun 1/2 time om formiddagen og 1/2 time om eftermiddagen. Natten er stort set magen til tidligere beskrevet, så der sover hun trygt og godt.
Vi vil helst ikke stå i en situation hvor hun SKAL lulles i søvn og søger derfor lidt desperat et råd til hvordan vi får hende til at sove mere om dagen. Hun bliver enormt overtræt og pylret, hvilket naturligvis smitter af på hendes sind - og måske også vort. Hun kan ikke længere underholde sig selv og er dybt afhængig af at være tæt på os - både min mand og jeg. Hun skifter dog mening hvert 5 min. - så vil hun sidde på den ene måde, så på den anden, så ned på aktivitetstæppet - nej så op igen etc etc... Vi er noget magtesløse overfor hvordan vi får hende i glad trivsel igen.
Jeg har rigeligt med mælk i brysterne og malker faktisk indimellem ud for at de ikke "sprænger". Så jeg tror ikke det er fordi hun ikke får mad nok. Tavært om gider hun ikke altid spise, da der er så mange ting der gerne skal følges med i - selvom hun udviser behov for mad og samtidig er stære træt.
Den seneste uge har hun ikke kunne være alene i sin vågne tid. Hun vil helst være hos os og klynker og smågræder (skælder ud) meget af tiden.
Vi prøver hvad vi kan for at stimulere hende, give hende ro, hjælpe hende til at sove, men lige lidt hjælper det.
Derudover er hun i fin trivsel!!
Kan du give os nogle råd til hvordan vi kommer lidt videre og får hende tilbage i den stemning hun var før de sidste 14 dage...
Med venlig hilsen
Familien fra Aalborg