Svar: Vores datters markante ændring ift. søvn
18. august 2007
Alder:
3 mdr.
Kære Familie fra Aalborg
Det lyder som om at jeres datter er rigtig godt igang med sin udvikling og nu er nået så langt at hun er begyndt at blive meget opmærksom på sine omgivelser og det hun oplever.
I vil sandsynligvis godt kunne fornemme at hun kigger mere bevidst efter jer, hvis I bevæger jer rundt i rummet, kigger mod døren når nogen kommer ind, genkender jer i forhold til andre, reagerer måske ligefrem med gråd, hvis fremmede kommer for tæt på osv. Det er altså sammen et tegn på at verden er ved at åbne sig for hende, at hun bliver større og mere opmærksom på ting omkring hende.
Dette er en helt naturlig del af hendes udvikling og det hun har brug for lige nu er at I hjælper hende med at sortere i oplevelser og hjælper hende med at finde roen, skærme hende, koncentrere sig når hun skal spise osv.
Det hjælper ofte at lægge sig med hende, når hun skal sove. Læg dig på dobbeltsengen og am hende, for nedrullede gardiner, som du plejer at gøre om natten. Sørg for at radio, fjernsyn osv. er slukket, så der ikke er nogen forstyrrende elementer, når hun skal spise og sove.
I må gerne begynde at kigge lidt mere på klokken forstået på den måde at når hun har været vågen et par timer, så er det ved at være tid til en amning, evt. en skiftning og så en ny amning og så skal hun puttes. Fin en fast putterutine, gør tingene på samme måde, put hende evt. med en sut og en sutteklud, læg hende i barnevogn, lift osv. hvor hun er skærmet af kaleche, kan vugges eller køres lidt, evt hænge et stofble eller lignende op over, så hun ikke kan ligge og kigge ud, men hjælpes til at holde alle indtryk ude og finde roen.
I skal regne med at hun har behov for at sove 3 gange dagligt, - en formiddagslur, en lur over middag og en lur sidst på eftermiddagen. Og det vil være rigtig godt at den ene af disse lure er en rutine med at putte i barnevogn og køre en tur. De øvrige lure kan godt foregå i jeres seng og med amning, så skal I bare sikre jer at hun ikke kan trille ned af sengen.
Da far nu er på vej til Norge i 14 dage er det enormt vigtigt at du mor, ikke bliver alt for urolig, men tager det stille og roligt. Jo mere rolig du er, jo mere afslappet du tager tingene, jo bedre er det for jeres lille pige. Hun bruger dig som et spejl og mærker meget før du måske selv er bevidst om det, at du har en uro i dig. Den uro smitter hende og gør hende utryg og det er skruen uden ende. Det er derfor meget vigtigt at du slapper helt af og tager tingene som de kommer.
Det er vigtigt at du ved at din datter er igang med et udviklingsspring og at det hun viser, behovet for mere fysisk kontakt og nærhed er helt normalt. Du skal med ro i sjælen give hende det du fornemmer er det rigtige og således bare være lidt mere omkring hende på en rolig og afslappet måde de næste 14 dage. Det skal nok gå:o)
Rigtig meget held og lykke med det hele, og rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske