Brev:
Råd om urolig søvn - 9 mdr.
19. august 2007
Alder:
9 mdr.
Råd om urolig søvn - 9 mdr.
Hej Helen
Nu er min søn så blevet ni måneder i går, og han har indenfor de sidste 4-5 dage fuldstændig ændret søvnmønster. Jeg er rimelig forvirret over det, og har nu igen brug for lige at høre dine tanker.
Siden han var 7 måneder har far taget ham om natten. Dvs. sidste amning kl 23 og så igen kl ca. 5.30. Det er faktisk gået fint, selvom han dog altid er vågnet et par gange, men har hurtigt kunnet falde i søvn igen med lidt hjælp fra far.
De sidste to nætter har han sovet så uroligt at han er vågnet ca. hver 1/2 eller hele time. For det meste falder han til ro når far har taget ham op, men græder igen lige så snart han bliver lagt. Dette gælder både i vores seng og i sin egen.
Om dagen, hvor han ellers har sovet fint i sin barnevogn stritter han nu kraftigt i mod. Bare han bliver sat i den begynder han at græde. Det går så over når den begynder at trille, men når han så efter et stykke tid bliver lagt, græder han meget protesterende og nogle gange må han op at sidde igen. I går sov han fx fra 9.45 - 10.05 og først igen fra 14-14.30. Jeg prøvede, så at gå en tur med ham igen ved 16.30 tiden, men han ville slet ikke sove mere.
Han faldt i søvn ved 20 tiden, efter mad, bad og amning, men vågnede så hver time. Jeg plejer at amme ham i søvn og det går stadig fint. Men når han så vågner igen allerede kl 21, kan jeg ikke få ham til at sove videre. Jeg har prøvet at amme, men han bliver bare ved med at sutte og når jeg lirker brystet væk, vågner han. Far må så træde til og, så falder han til ro. Men kun for en kort stund. Han er efterhånden rimelig klatøjet, men ellers glad og meget nysgerrig. Vi har det godt hjemme- ingen sure miner, og han har her en sød og kærlig storesøster på 4 år.
Er det et udtryk for seperationsfasen og hvad kan vi gøre for at hjælpe ham?
Jeg burde vel også tage kl. 23 amningen væk nu eller hvad? Han bliver jo faktisk ammet 3 gange; morgen, aften og sen aften som det er nu. Han spiser i øvrigt fint og får både grød, mos og rigtig mad. Er meget interesseret i det hele.
Har forresten fået tjekket ørene- de har det fint :-)
Hvad tænker du om det, kan vi gøre noget anderledes?
Glæder mig til at høre fra dig.
Kærlig hilsen
Camilla