Svar: Råd om urolig søvn - 9 mdr.
19. august 2007
Alder:
9 mdr.
Kære Camilla
Du har fuldstændig ret i at din dreng er godt igang med separationsfasen og derfor er inde i en periode, hvor han pludselig sover mere uroligt. Han drømmer meget og det er sandsynligvis drømme der gør, at han nu vågner op med korte intervaller og har behov for hjælp til at komme videre i søvnen.
Det er som sagt en fase som I skal igennem og det bedste I kan gøre er at give ham den omsorg som han har behov for lige i øjeblikket. Han har brug for at vide at I er der også selvom han ikke kan se jer, han har brug for hjælp til at finde roen, fordi han i kraft af sin alder har en motorisk uro, han har brug for at I hjælper ham med at skifte stilling, når han om natten får sig lagt akavet, han har ekstra brug for fysisk kontakt osv.
Du har naturligvis ret i at den sene aftenamning aldersmæssigt kan undværes nu, men jeg synes ikke det er tidspunktet at fjerne den på. Det er vigtigt at han får lov til at få den sene amning og den ro og nærhed det giver, med den alder han har og sådan som han har det lige nu. Det er jo også en amning der betyder at far har held med at hjælpe ham videre i søvnen i løbet af natten.
Når han vægrer sig mod at du fjerner brystet om aftenen, så er det fordi han nu er mere bevidst om at du så er der og ikke har forladt ham. Han skal lære at du er der selvom han ikke kan se dig. Det kan I prøve at øve lidt igennem dagen, lege borte-tit, gemmeleg, lade ham høre din stemme selvom du går ind i rummet ved siden af osv.
Håber ovenstående hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske