Svar: Stoppet med at amme m.m.
19. august 2007
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Det at din datter drejer hovedet fra side til side lyder ikke som sult, men mere som om hun drømmer meget i øjeblikket. Mange børn drejer hovedet fra side til side, når de er rigtigt trætte og har brug for hjælp til at finde roen. De kan også gøre det, når de er igang med at skifte søvnfase.
Børn har perioder hvor der sker rigtig meget med deres udvikling både mentalt og fysisk. Måske du kan fornemme at din datter udvikler sig på flere punkter i øjeblikket og det giver en urolig søvn, og det er helt normalt.
Det lyder fint at du vil forsøge med lidt grød nu og jeg vil foreslå dig at forsøge med en nogenlunde fast plan for dagen. Nu hvor din datter får flaske, er det fint at du forsøger at give flaske og grød på nogenlunde samme tidspunkter hver dag, så I stille og roligt for en mere fast rytme. På den måde vil du også bedre kunne vurdere om det er mad/mælk hun har behov for eller om det måske er noget andet.
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen 6: Flaske
Formiddag 9-9.30: Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Forsøge med lidt grød af ris, majs eller hirse. Evt. lidt frugtmos på, vand af kop
Flaske og puttes til middagslur ca kl. 13
Eftermiddag 16.30: Flaske, powernapper måske 20-30 minutter
Aften 19-20: Flaske og puttes til natten
Sen aften 23: Flaske
Nat 24-06: Evt. flaske
Det at din datter er blevet vaccineret burde ikke spille ind på hendes appetit flere dage efter, men det vi være normalt at hun måske samme døgn som hun er vaccineret virker lidt mere træt, pylret og derfor ikke så oplagt som hun plejer og derfor heller ikke spiser så meget som hun plejer.
Med hensyn til mylicon dråber så vil jeg tror at du begynder at kunne undvære disse også i takt med at din datter begynder at få anden mad og hendes tarmsystem modnes. Jeg synes du skal tale med lægen om hvorvidt du kan blive ved at bruge dem.
Du skal se på hendes afføring og konsistensen af den. Hvis afføringen er blød og fint kommer ud, så er der ikke problemer, hvis afføringen derimod er hård og kommer ud som små kugler eller du kan fornemme at din datter har ondt og græder meget når hun presser, så vil det være relevant at give hende lidt laktulose. Nu hvor hun kun får mme og også begynder med grød, så vil det være en god idé at du lige observerer og sikrer dig at hendes tarmsystem kan følge med.
Med hensyn til opkastning efter svømning, så er det en god forklaring at hun er kommet til at sluge noget klorvand.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske