Svar: Hvid støj og søvnfaser
19. august 2007
Alder:
3 mdr.
Kære Mai
Hvor er det dejligt at høre at I har fundet ud af at Hvid lyd er lykken for jer:o)
Det er kommet meget mere frem de sidste år at hvid lyd, monoton støj virker beroligende på børn og er effektivt når de skal sove. Hvid lyd er forskellige lydfrekvenser kombineret på en ensartet måde. Da hvid lyd er en ensartet blanding af lyde, indeholder hvid lyd ikke nogen pludselige skarpe eller afbrudte lyde. Idéen er at skabe en konstant lyd, som når vi står med den lille i armene og hvisker shh, shh, shh... - så laver vi selv ubevidst en hvid lyd.
Jeg tror ikke man kan sige noget fast om hvornår børn holder op med at have behov for den hvide lyd, I må prøve jer lidt frem. I takt med at jeres datter bliver ældre vil hun jo sandsynligvis kunne nøjes med jeres sagte "shh, shh, shh" i stedet. Hun vil også profitere af at få sunget en sang, få læst en historie højt osv. Hvis jeg skal give et bud på en alder, så vil jeg sige at det bedst virker på børn under 6 måneder.
Med hensyn til jeres datters opvågning, så lyder det ganske rigtigt som at hun vågner, hver gang hun skifter søvnfase og det er helt rigtigt det du gør - beroliger hende og får hende til at sove videre.
Børn drømmer rigtig meget og alle dagens oplevelser skal bearbejdes i drømme. Det er således ikke kun de dårlige oplevelser, men også gode oplevelser, som er med til at give urolig søvn og natlige opvågninger.
I takt med at vi bliver ældre, så ændrer vores søvnfaser sig og det sker også hos børn. Der går således længere og længere tid imellem at jeres datter skifter søvnfase, jo ældre hun bliver. Det er dog ikke usædvanligt at børn i årevis vil kunne vågne af en drøm og have behov for at komme ind til mor og far og sådan må det være. Jeg tænker således at opvågning ved søvnfaser ikke er så oplevelsesafhængigt men mere ændrer sig i takt med at vi bliver ældre.
Håber dette er svar nok på dine spørgsmål:o) Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske