Svar: Skrigeri i søvne - 2 år, 6 mdr.
19. august 2007
Alder:
2 år, 6 mdr.
Kære Mor til 7
Det lyder som om din datter drømmer rigtig meget og på en gang både er rigtigt ked af at lægge sig til at sove og samtidig også vågner og er ked af det.
Børn i 2-3 års alderen er ofte bange for mørke og det vil derfor være en god idé at I sørger for at der er en natlampe tændt. Læg også mærke til hvad skygger lampen evt. laver på væggen osv., det skal virke rart og beroligende og ikke uhyggeligt.
Det lyder også som om at jeres datter meget ked af det når I går fra hende og måske jeres putteritual er for langt... at det virker som om at I trækker tiden ud og så bliver hun ekstra uroligt og tænker 'når mor ikke vil gå så må der være noget galt'. Jeg kan sagtens se idéen med at drøfte dagens oplevelser, men måske skal det ikke foregå når hun ligger i sengen. I stedet skal I så prøve at fokusere på at nu skal hun sove og have en dejlig nat, I er lige ved siden af og hun kan trygt lægge sig til at sove, for I passer på hende.
Ligger hun stadig i tremmeseng? Nogle børn kan godt vågne om natten og blive helt paniske fordi de ikke kan komme ud af deres seng. Derfor hjælper det nogle gange at give dem en åben seng, fjerne tremmerne eller hvad I nu kan gøre, så hun får en tryghed ved at vide, at hvis hun vågner og er ked af det, så kan hun altid komme ind til jer.
Håber mine tanker hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke med dem alle:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske