Svar: Skævt kranie - 15 mdr.
19. august 2007
Alder:
15 mdr.
Kære bekymrede mor
Jeg kan ikke ud af dit brev se hvorfor din datter er født med skævt kranie, der kan jo være flere årsager til dette. Børn der fødes med fødselsbetingede skæve kranier vil ofte kompensere for dette under væksten. Da din datter nu er 15 måneder gammel, så er spørgsmålet dog hvor meget det vil rette sig og det kan jeg desværre ikke fortælle dig.
Har I ikke talt med lægerne omkring det? Hvis din datter er født med en kranie-asymetri, så vil man normalt via egen læge have fået en vurdering og evt henvisning til speciallæge. Nogle gange vil man ordinere behandling med en ortoplastisk hjelm, men dette før barnet fylder 6 måneder.
Normalt kan hjernen godt være der og skæve kranier som kommer som følge af at barnet har ligget forkert, ikke har haft drejet hovedet fra siden til side, når det har sovet osv. er ofte rent kosmetisk et problem og ikke noget der har betydning for barnets hjernemæssige udvikling. Det er således ikke noget der burde skade jeres datters indlæring og fremtidige virke.
Jeg synes dog det er helt relevant at du drøfter det med jeres læge. Jeg tænker at du alligevel skal have en tid hos lægen nu hvor hun er 15 måneder og skal vaccineres. Det er oplagt at drøfte det der.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske