Svar: Slår og river
Hej med jer
En stor del af jeres datters sprog er stadig non-verbalt. Hun er vant til at I har tolket hendes signaler 'nå, er du træt nu, så skal mor putte dig'. Hun er vant til at hendes mimik bliver forstået, og det bruger hun stadig. Det er således naturligt for hende at bruge sig selv fysisk og ikke verbalt.
Når børn slår, så kan det være en måde at sige fra på. Det kan være 'vreden' over at føles sig udenfor (jeg vil også være med), eller frustrationen over ikke at blive forstået. Det er derfor altid vigtigt at lytte til, hvad det er barnet forsøger at fortælle, når det slår.
Når man nu ved at det kan ske, så er det enormt vigtigt at holde lidt øje med hende, når hun er sammen med andre børn. Hvis man fornemmer at der er en situation, hvor hun kan forløbe sig, så må man være til stede så man kan fortælle hende at det ikke er okay, at hun ikke skal gøre sådan og så I stedet hjælpe hende med at få løst konflikten på anden måde. Det er altså en pædagogisk opgave at hjælpe hende med dette i institutionen. Det er en fase som jeres datter skal igennem og efterhånden som hun får mere og mere sprog vil hun ændre adfærd.
Hvis I oplever at hun begynder at slå ud efter jer, så er det meget vigtigt at du siger bestemt siger Nej! Og sætter hende fra dig, så hun forstår at det er forkert. Det betyder ikke at hun ikke vil gøre det igen et par timer efter, for børn i den alder husker ikke så længe; men så må du gentage processen og efterhånden vil hun lære, at det er forkert. Når der følger en handling med det verbale sprog, altså at du både siger nej og flytter hende fra dig, så hjælper det hende til at huske det bedre.
Man må aldrig bære nag, for det forstår hun ikke, så når hun kommer og igen vil op, så skal hun have lov. Hvis hun så slår igen, så skal ...
... hun igen ned på gulvet eller vises hvad hun skal gøre i stedet for.
Vis hende også, hvad hun kan gøre i stedet for. Sige "Nej! ikke slå - men aae" og vise med hendes hånd at man aer. Sæt ord på, så hun hører hvad det gør ved den anden. Det barn som bliver slået, må trøstes og jeres datter skal stille og roligt lære at se at den anden bliver ked af det.
Hun er så lille endnu, så det er begrænset hvor meget man kan forklare og det handler meget om at give hende så meget positiv opmærksomhed som muligt, så hun ikke behøver slå for at få opmærksomhed. Det er også vigtigt at hun ikke bliver rettet på hele tiden og meget vigtigt at hun ikke får rollen som 'hende der slår' da det meget vel kan forstærke problemet. Det er heller aldrig en løsning at slå igen, hvilket også er forbudt.
Kom til foredrag med Helen Lyng Hansen
Tirsdag 6. maj: Børn & Mad, FOF Aarhus
Så det handler altså om at jeres lille pige bare stadig væk er en lille pige, som ikke med ord kan udtrykke hvad hun føler. Når nogen kommer for tæt på, tager hendes legetøj eller andet, så kan hun kun sige fra ved at slå, fordi hun mangler ord.
Børn på 1½ år leger fortsat mest ved siden af hinanden og ikke sammen med hinanden og derfor er det naturligt at jeres datter nogle gange synes de andre børn træder ind over hendes sfære. Hun skal stille og roligt i gang med at lære hvad det vil sige at lege med andre og lære at skabe relationer med andre børn. Dette lærer hun bedst hvis man viser hende hvordan.
Det er altså en balance imellem at vise hende reglerne, sådan gør man ikke ved at sige Nej! og sætte hende fra sig og samtidig vise hende, hvad hun så kan gøre i stedet for og hvordan man med sproget kan finde andre løsninger, hun skal lære at se på de andre børn og se at de bliver kede af det, når hun slår.
Håber mine tanker hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske
Annoncer
Sponsorerede artikler
Giv dit barn den bedste start!
Giv dit barn den bedste start med D-vitamindråber og mælkesyrebakterier
Vi ved allesammen, at et barns første leveår har en enorm betydning for barnets udvikling både fysisk og psykisk. Ansvaret er derfor stort, når det kommer til at sørge for, at de kære små får lige præcis det, der ...
Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:
15. oktober 2024 | Udvikling | 8 mdr.
Hej Helen Vi skal flytte i løbet af november måned og vil prøve at gøre det...
12. oktober 2024 | Udvikling | 10 mdr.
Hej Helen Vores datter på 10 måneder er begyndt at slå sit hoved ind i ting....
16. september 2024 | Udvikling | 8 mdr.
Kære Helen. Min datter er 8 mdr. hun er umiddelbart sund og rask og vores...
16. september 2024 | Udvikling | 8 mdr.
Kære Helen Er meget vild med din brevkasse og alle dine gode bøger, som vi...
22. august 2024 | Udvikling | 8 mdr.
Kære Helen Min datter er lige blevet 8 måneder. Hun har altid været meget...
Viden om børn:
Sidde
De fleste børn kan i 6 mdr´s alderen sidde med let støtte f.eks. i en høj stol eller i barnevognen.
7 mdr gamle kan de fleste børn sidde kortvarrigt, dvs et par minutter, for så at falde til siden, for- eller bagover.
8 mdr gamle kan det fleste børn sidde i lidt længere tid og begynder også at tage hænderne ud og støde fra ved siden. Balancen bliver bedre og bedre.
Når barnet begynder at kunne sidde selv og holde et stykke legetøj i hånden er det...
Sele til barnevogn
Barnevognssele anvendes, når der er risiko for at barnet kan falde ud af barnevognen og barnet bør være under opsyn, når det er i sele. De fleste børn har brug for sele i barnevognen fra de er 6 måneder gamle - nogle børn lidt før.
Du bør altid vælge en barnevognssele som er DVN mærket (Dansk Varefakta Nævn). Selen skal spændes fast i barnevognens bund og den må ikke kunne trækkes løs.
Selvom barnet ligger i DVN mærket sele, skal der altid være opsyn med et barn...
Svartidsbarometer
Gratis nyhedsbrev
med nye præmier hver måned
Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.