Svar: Spiser stadig meget lidt
19. august 2007
Alder:
3 mdr.
Kære bekymrede mor
Selvom det er rigtig hårdt at være indlagt med sin lille datter og du naturligvis fortsat er meget bekymret for om alt er som det skal være, så er det meget vigtigt at du forsøger at tage det så roligt som overhovedet muligt.
Du skriver at din datter nu drikker ca 600ml i døgnet og det synes jeg lyder okay. Det er nok til at dække hende behov for vitaminer, jern og mineraler og jeg tænker at i takt med at hun begynder på lidt skemad, så vil hun lære at spise lidt mere. Det kunne derfor godt tænkes at I kan bibeholde de 600ml og så vil skemaden komme ud over dette, så det samlet set vil give lidt mere.
Jeg synes det vil være en god idé hvis du bibeholder modermælkserstatning af type 1 til din datter og ikke skifter over til type 2. Ej heller selvom hun bliver 4 måneder. Har du prøvet en anden type erstatning? Nogle gange så hjælper det at få en anden smag, det er som om at nogen børn kører lidt træt i det samme...
Det anbefales normalt at begynde med lidt ris, majs eller hirsegrød - de to første typer er meget milde og bløde i konsistensen, hvor hirsegrøden er mere 'fnugget' da den er lavet på hirseflager. Du kan forsøge med det hele og vælge ud fra hvad din datter godt kan lide.
Hvis vi forestiller os at hun er en af de børn som kører lidt træt i at få det samme dag ud og dag ind, så vil det være en god idé at variere hendes grød ved at komme lidt forskellig frugtmos på som topping. Ikke meget, bare lidt. Det giver mulighed for at tilbyde lidt forskellig smag hen over en uge og samtidig er frugtmos også med til at holde lidt gang i maven. I begyndelsen kan du forsøge med lidt kogt æble og pæremos, men stille og roligt kan hun også få mos af anden frugt. Sveskemos kan være godt til børn med tendens til forstoppelse, hvor bananmos kan virke forstoppende, så hold igen med det.
Giv hende også vand af kop sammen med skemaden.
Du skriver at hun får laktulose, hvordan ser hendes afføring ud? Virker den fortsat meget fast og har hun svært ved at komme af med det? I givet fald så må du øge hende lidt i laktulose. Det er enormt vigtigt at hendes mave holdes igang, for hvis hun har forstoppelse, så har hun slet ikke lyst til at spise.
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen: Flaske
Formiddag: Flaske
Puttes til formiddagslur
Frokost: Forsøge med 4-5 tsk grød, f.eks. risgrød med pæremos, vand af en lille kop eller snapseglas
Flaske
Puttes til middagslur
Eftermiddag: Flaske
Sover lidt igen
Aften: Flaske
Puttes til natten
Sen aften: Flaske
Nat: Flaske
Håber at ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske