Brev:
Klar, parat, storesøster
20. august 2007
Alder:
19 mdr.
Klar, parat, storesøster
Hej Helen
Som jeg har skrevet tidligere bliver Ella snart storesøster :-) Jeg har termin om et par måneder og til terminen er Ella 1 år og 9 mdr gammel. Mine spørgsmål denne gang går på hvordan vi bedst klarer skiftet fra 1 til 2 børn.
Ella taler med enkelte ord og forstår (tror vi) det meste af hvad vi siger – naturligvis ud fra hendes egen begrebsverden. Vi har egentlig ikke adresseret babyspørgsmålet overfor hende i nogen særlig grad indtil nu – men måske er det en fejl? Jeg tænker at hun jo ikke har noget forhold til hvad det vil sige og at det må virke temmelig abstrakt på hende.
Vi peger indimellem på min mave og siger at der er en baby derinde – nogle gange reagerer hun ikke, andre gange siger hun fx ’aaa aaaa’ og aer maven eller stikker en sut ind i maven. Hun har set 3D scanningsbilleder af lillebror som hun kigger meget på. Ellers er hun meget interesseret i sin babydukke som hun mader, sætter på potte, skifter ble og tøj på – når interessen viser sig leger vi med og bruger det som en anledning til nogle bemærkninger som fx ’når lillebror kommer ud skal han også have skiftet ble’.
På samme måde benytter vi lejligheden til at snakke om lillebror når vi læser bøger om babyer eller børn der bliver storesøskende, når vi møder babyer i vores dagligdag eller vi foretager os ting der vedrører lillebror (tøjvask, indkøb, mm). Hvad og hvordan synes du vi skal forklare/forberede Ella på at blive storesøster?
Rent praktisk har vi aftalt at min mor kommer og passer Ella (i vores hjem) mens vi er på sygehuset og at Ella først møder lillebror når vi kommer hjem igen. Er der nogle ting vi skal tænke ind ift deres ’første møde’?
Ella sover middagslur i barnevognen herhjemme når hun ikke er i dagpleje – det skal vi også have fundet et alternativ til når lillebror kommer. Jeg har overvejet at købe en billig/brugt sovebarnevogn, men hun vil alligevel snart være vokset sig for lang til vores nuværende barnevogn, så lillebror eller ej, synger middagslur i barnevognen på sidste vers. Hvor lang tid før termin bør vi starte på denne nye vane? Og hvilke alternativer er bedst – overvejer hendes tremmeseng eller klapvognen hvor hun så skal pakkes godt ind da den ikke er foret. Har du nogle fif til hvordan vi ændrer sovested for middagsluren – det fungerer så godt at jeg er lidt nervøs for at det bliver en kamp :-)
Er der andre ting jeg kan overveje ifm familieforøgelsen? Nogle kompetencer/vaner der er gode at opstarte/træne på forhånd? Ting vi skal undgå? Jeg er hjemme på orlov nu men er så påvirket fysisk af graviditeten at det er for meget at have Ella hjemme fra dagpleje hele dagen, men hun bliver dog afleveret senere (ca 8.30) og hentet tidligere (umiddelbart efter hun er vågnet fra middagslur kl. 15). Vil det være relevant at opprioritere at Ella er mere hjemme og/eller sammen med mig op til termin?
Håber du kan hjælpe :-)
Ellas mor