Svar: Klar, parat, storesøster
20. august 2007
Alder:
19 mdr.
Kære Ellas mor
Du har fuldstændig ret i at det er begrænset, hvor meget du kan forberede Ella og det lyder umiddelbart rigtig fint det I allerede har gjort.
Der er mange fordele ved at få to børn som ligger så tæt på hinanden aldersmæssigt og en af fordelene er bla. at Ella jo naturligt stadig er jo lille som hun er, så hun vil fortsat have rigtig meget behov for jer. Det betyder at I ikke bliver foranlediget til at sige "nu må du lige selv..." for det er hun simpelthen for lille til. Selvom hun således vil skulle dele jer med en ny lillebror, så vil hun stadig have rigtig meget behov for jer og I vil give hende jer selv rigtig meget, fordi I er nødt til det i forhold til den alder hun har.
Samtidig er børn i den alder også ofte rigtigt gode til at vende sig til at der nu er 4 i familien, - de glemmer simpelthen hurtigt hvordan det var da der kun var dem:o)
Jeg synes det vigtigste er at sørge for at hverdagen er så naturlig som overhovedet muligt, både op til terminen og i dagene hvor I kommer hjem med den lille ny.
Det er naturligvis rigtig dejligt at kunne aflevere lidt senere og hente lidt før og det skal I også prioritere, men når den lille kommer, så skal I også give jer mulighed for at være sammen med den lille og ikke være kede af at sende Ella i dagpleje. Der skal være mulighed for fleksibilitet hele vejen igennem og igen må hun gerne få lidt hjemme dage, når det passer, men det er ikke noget hun skal have.
For mange børn er det ofte rigtig dejligt at komme af sted i dagplejen eller institutionen. Her har de den rolle de plejer at have og glider ligesom ind i legen og sammen med de andre børn, som de plejer. Hjemme er verden anderledes og Ella skal her vende sig til den nye rolle som storesøster og det kræver rigtig meget energi. Derfor kan det være utroligt dejligt og faktisk afslappende for hende at komme i dagpleje, selvom du er hjemme hele dagen, netop fordi hun ikke her skal bruge energi på andet end bare at være sig selv. Viser det sig så at hun gerne vil være hjemme og giver udtryk for at det kunne være dejligt, så lad hende være det.
I forhold til deres første møde, så vær forberedt på at Ella måske ikke synes lillebror er særlig interessant og måske holder sig lidt på afstand. Du kan også opleve at hun vil afvise dig og på den måde 'straffe' dig fordi det er dig som er væk og dig som pludselig kommer hjem med en lille ny. Samtidig er det dig som sidder mest med ham i sofaen, ammer, skifter osv.
Sørg for at du er tilrådighed for hende og inviter hende med hen til lillebror og kigge på ham, når hun viser interesse for det. Fortæl hende også hvor dejlig hun er, hvor meget du har savnet hende og hvor glad du er for at have lige præcis hende. Lad hende røre ved ham, deltage så meget hun nu kan og har lyst til. Hvis hun har lyst til at smage på din mælk, så lad hende gøre det.. i det hele taget tage det hele så stille og roligt som muligt og se hvad der kommer.
Med hensyn til klapvogn og barnevogn og sovested, så lyder det jo som om at Ella er meget glad for at sove ude og det lyder også som en mulighed at købe en gammel vogn, som sovevogn. I givet fald skal du så vælge en af de vogne som har et meget langt liggemål, så hun kan ligge der. Du kan få barnevogne med liggemål på helt op til 95-97cm.
Ellers er alternativet jo at bruge klapvognen, evt. bruge madrassen fra barnevognen i bunden eller købe en kørepose, som hun så kan ligge og sove i også når det bliver koldere i vejret.
Generelt skal I dog overveje hvordan I vil gøre det rent praktisk med to børn, når I skal nogen steder, det er jo begrænset hvor stor en vognpark man både kan investere i og have stående...
Med hensyn til at optræne kompetencer, så skal dette ikke afhænge af lillebrors kommen, men af at Ella viser tegn til at ville selv. I skal være opmærksomme på at mange børn går lidt tilbage i deres udvikling, når de bliver storesøstre (eller storebrødre) og det er helt naturligt og okay. Lad hende få lov til at være lidt lille og lad være med at stille for store krav til hende, igen tage tingene som de kommer og se hvad der sker, hvordan hun reagerer.
Rigtig meget held og lykke med den forestående fødsel og det at blive en familie på fire - det skal nok gå fint og det er rigtig dejligt for jer:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske