Svar: Mad og fysik
20. august 2007
Alder:
9 mdr.
Kære Alberts mor
Når børn i 9 måneders alderen ikke rigtig gider spise, så hænger det nogle gange sammen med at de indtager for meget mælk. Du skriver ikke om du ammer eller giver flaske, men du skal regne med at behovet for mælk nu er betydeligt mindre end tidligere og at du med den alder han har kan begynde at erstatte mælken om eftermiddagen med en portion tykmælk eller lignende.
De fleste børn vil i 9-10 måneders alderen begynde at kunne nøjes med 2 amninger eller 2 flasker, svarende til morgen og aften - ialt ca 400ml. Derudover så mælk i maden og som surmælksprodukt.
Samtidig så er det mit indtryk at nogle børn ikke rigtig kan finde ud af om de skal synke eller tygge deres mad, hvis maden er meget samlet. Derfor vil det være godt at du adskiller tingene. Det er helt fint at du fortsat giver grøntsagsmos med en ske, men ved siden af skal han så også have mad i stykker. Du kan give ham hapsere i munden med dine fingre eller med en gaffel. Han skal også have lov til at sidde med mad i hånden og forsøge sig lidt frem - ikke nødvendigvis hapsere, men gerne lidt større stykker brød.
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen: Bryst/flaske
Formiddag: Havregrød med mælk på, vand af kop. Evt. ½ banan eller lignende
Frokost: Rugbrødshapsere og grøntsagsmos. Tilbehør af rester fra aftensmaden f.eks. lidt frikadelle, lidt godt kogte pastaskruer og lignende, vand af kop
Eftermiddag: ½ bolle med smør, en lille portion tykmælk, A38 eller lignende med frugtmos, friske bær, lidt rugbrødsdrys mv. Vand af kop
Aften: Det samme som I spiser, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs. Evt. lidt frugtgrød med mælk til dessert, vand af kop
Puttes til natten med bryst/flaske
Nat: vand hvis vågner og har behov
Da jeg ikke ud af dit brev kan se hvor meget mælk du giver, så er det svært for mig at svare på hvorvidt det vil komme af sig selv eller om du skal gøre noget aktivt. Mit umiddelbare bud er at du skal gøre noget aktivt og det du skal gøre er flere ting.
For det første nedsætte mælkeindtaget. Dernæst begynde at servere så meget familiemad som muligt og dermed også mad som smager af noget - han må gerne få pasta med kødsovs, boller i karry, kartoffelmos med millionbøf osv. Så meget variation som overhovedet muligt, masser af smag.
Han kan fint spise med fingrene nu og du må også gerne lære ham at spise med en gaffel. Han vil undersøge maden osv. og det er en del af hans udvikling, men det er nødvendigt at han er sulten for at han putter maden i munden.
Med hensyn til at kravle så lyder han helt fin og alderssvarende, han er en stor og dejlig dreng og det skal nok komme - han er godt på vej:o) Du har fuldstændig ret i at børn ikke kan det hele og at din dreng måske vil være hurtigere verbalt og lidt senere motorisk, sådan er børn så forskellige. Der er dog intet unormalt i ikke at kravle når man er 9 måneder og du beskriver jo en dreng som der er godt gang i - det skal nok komme:o)
Rigtig meget held og lykke med ham fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske