Svar: Vil gerne være gravide
20. august 2007
Alder:
0 mdr.
Kære Trunte
Hvor er det dejligt at I gerne vil have et barn og hvor er det dog fortvivlende at der endnu ikke er sket noget...:o) Det er dog rigtig godt at I nu begge forsøger at lægge cigaretterne på hylden og i det hele taget forsøger at leve så sundt som muligt.. det er vigtigt for at det skal lykkes for jer:o)
Det er fint at forsøge jer med ægløsningsteste, men jeg vil også anbefale dig at du sammen med dette begynder at måle din temperatur. Det er sådan at når din ægløsning har fundet sted, så stiger din temperatur, - hvis du således hver dag i hele periode prøver at tage din morgentemperatur, så vil din temperaturforhøjelse give dig et mere præcist billede af hvornår du har ægløsning end en udregning - netop fordi din menstruation kommer lidt uregelmæssigt.
Samtidig kan du så anvende en ægløsningstest, da det er en sikker og nem måde til at forudsige ægløsning, og dermed finde din frugtbare periode.
Når dine æggestokke frigiver et æg, så fanges det af æggelederen og føres frem mod livmoderen. Dette sker på grund af det luteiniserende hormon LH og i 1-2 døgn lige inden ægløsningen stiger koncentrationen af LH.
En ægløsningstest måler koncentrationen af LH-hormon i din urin og når testen er positiv er chancen for at blive gravid størst i de efterfølgende 2-3 dage. Det vil være godt at I har samleje allerede den dag, hvor du har en positiv test, da din mands sæd kan overleve i 3-5 døgn, så det er bare om at komme igang..:o) Du kan altså sagtens blive gravid samme dag, som du har en positiv ægløsningstest og så de efterfølgende 2 dage.
Ud over at måle temperatur, så du har fornemmelsen af at ægløsningen er på vej, så kan du også kigge på dit udflåd. Når dit udflåd ændrer struktur, bliver mere fast i konsistensen - prøv om du kan få fat i noget og se om du kan strække det imellem dine fingre, så er det også tegn på ægløsning.
Så du skal altså holde øje med om du har lidt temperaturforhøjelse, hvordan dit udflåd ser ud og så tage en test, når du mener det kan være nu - når testen er positiv, så er det bare med at gå igang.. :o)
Rigtig meget held og lykke, krydser fingre for at der snart sker noget for jer og husk at du allerede nu, hvor I forsøger aktivt bør begynde at spise folinsyre:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske