Svar: Finger i munden når spiser
20. august 2007
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Dejligt at høre at tingene nogle gange løser sig helt af sig selv og uden min hjælp:o) Jeres plan for dagen lyder rigtig fin og helt alderssvarende.. jeg går ud fra at aftenmåltidet består af grøntsagsmos?
Med hensyn til at putte fingrene ind i munden, når du giver hende mad så er dette en helt naturlig del af hendes udvikling. Hun mærker med fingrene konsistensen af maden og begynder at fornemme det med at maden skal fra hånd og ind i mund.
Det vil være en god idé hvis du giver hende en ske i den ene hånd, så hun på den måde oplever selv at være lidt med undervejs. Det vil også være en god idé at du begynder at give hende mere forskelligt at sidde med i hånden.
I stedet for øllebrød (måske kan hun ikke lidt smagen) så kan du købe et stort helt mørkt rugbrød og skære nogle tykke stammer, som du så rister i ovnen. Det at sidde med sådan en brødhumpel i hånden er dejligt og hun kan øve sig, begynde at bruge sine gummer mere og så også vende sig til rugbrødssmagen. Samtidig er det godt, hvis der begynder at komme lidt tænder som generer i gummen.
Rigtig meget held og lykke fortsat med det hele:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske