Svar: Akut væske problem
20. august 2007
Alder:
5 mdr.
Kære Charlotte
Det er frustrerende, det kan jeg sagtens forstå, men et eller andet sted, så må du jo gå ud fra at Victor har en god evne til at regulere sit behov og du beskriver jo en dreng som lyder til at stortrives:o)
Den tidlige morgenamning kl. 6 - her tager han sandsynligvis rigtig godt fra, han dier længe og du har rigtig meget mælk på dette tidspunkt af dagen - han kan sagtens drikke måske 250ml hos dig der, det kan også være at han drikker meget mere.
Om morgen kl 7.30 har du fortsat godt med mælk og det løber til hurtigt, så selvom han dier kortvarigt 6 minutter, så er han en stor dreng med et godt vacuum og her kan han sagtens nå at få mellem 50-100ml mere
De der skal passe ham må tilbyde ham vand af kop, han kan få vand af snapseglas, vand af en babykop, vand af en almindelig tudkop, vand af en sutteflaske, vand af en kildevandsflaske osv. I må forsøge jer frem.
Og så må I se på hvordan han tisser, igen hvis hans urin er gul, så mangler han væske, men hvis hans urin er klar, så er det okay.
Om eftermiddagen tilbyder du brystet igen, her spiser han 10 minutter, har travlt med verden omkring sig men får alligevel sikkert 100ml ind der og hvis han ville have mere, så tog han det:o)
Og så ammes han til natten, drikker sandsynligvis en god tår, måske 200ml, måske mere.
Det er jo rigtig rigtig svært det der med at sætte tid og mængde på en amning - for ingen af os ved jo hvor meget han reelt får, men hvis vi nu ser på de bud jeg har givet dig her, så vil han sammenlagt få mellem 600-700ml dagligt hos dig og måske faktisk mere og det er okay.
Du er altså nødt til at se på hvordan han trives og de der passer ham må give ham vand og skemad og så tro på at han tager hvis han har behov og trives med det han får...
Håber du nu har lidt ro i sjælen. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske