Brev:
Aftensmads helvede
20. august 2007
Alder:
3 år, 5 mdr.
Aftensmads helvede
Kære Helen
Så melder jeg mig igen, denne gang handler det dog ikke om vores datter men derimod vores søn på 3.5 år.
Han er en glad og livlig dreng, men når vi kommer til aftensmaden går alt galt. Når vi sætter os til bordet vil han enten ikke have noget over på sin tallerken og hvis der ligger noget skubber han det ned. Han siger at det kan han ikke lide (og det er standard bemærkningen) og går fra bordet.
Vi siger så til ham, at hvis han går fra bordet er han færdig med at spise og det holder vi fast i. Samtidig fortæller vi ham at han må gå på værelset at lege, da han ellers render rundt og leger i stuen og derved forstyrrer sin lillesøster.
Han vil helst være ved os og kommer rendende hele tiden, så vores måltid bliver alligevel præget af at en af os render til og fra - idag var det 10 gange.
Det skal siges vi spiser 17.30 og egentlig ikke er bekymrede for hans mad indtag, da han spiser godt gennem resten af dagen og oplever det lidt som en protest fra hans side - ved udmærket godt hvad han kan lide og det er desværre ikke ret meget.
Det vi godt kan bruge et råd om er hvordan vi takler det, når han ikke ønsker at spise. Er han for lille til den metode vi har valgt mht. leg på værelset? Det skal lige siges at det ikke er for at straffe ham men for at bevare roen.
Kort tid efter vi er færdige med måltidet kommer han og siger han er sulten og vil gerne have et æble o.lign. Vi siger oftest nej og fortæller ham at vi har spist aftensmad og at der ville han jo ikke have noget. Kan han forstå det eller synes du vi skal give ham noget?
Puhaa... det blev lidt langt.
Kærlig hilsen Katrine