Svar: Aftensmads helvede
20. august 2007
Alder:
3 år, 5 mdr.
Kære Katrine
Jeg kan godt høre at I må have jeres hyr ved aftenbordet, det kan ikke være så hyggeligt som I gerne ville have det:o)
Hvad kan jeres dreng lide? Kan han lide rugbrød, kan han kun lide pasta eller hvad... jeg spørger fordi jeg tænker at det måske ville være en idé at give ham f.eks. rugbrød til aften i en periode, ikke diskutere det med ham, bare smøre en leverpostej eller hvad han nu spiser og så give ham den. Han er ved at være så gammel nu at han nok en gang imellem ville synes at det alligevel var lidt for kedeligt og så i stedet begynde at spørge om ikke han kan få lidt af det I andre spiser.
I princippet må han også gerne spise det æble, han gerne vil have - men så kan han jo få det imens I andre spiser, så I på den måde fortsat spiser sammen og han lærer at sidde ved bordet og at der er visse regler hos jer om at når vi spiser til aften, så sidder vi der sammen.
Jeg kan sagtens forstå jeres grunde til at sige at hvis ikke han spiser, så må han gå fra bordet eller være på sit værelse, så han ikke forstyrer. Der er jo også noget opdragelsesmæssigt i det også i forhold til lillesøster og det at hun er småtspisende og forstyrres af ham.
Jeres renden frem og tilbage giver jo desværre ikke ro ved bordet, så derfor tænker jeg at løsningen måske i stedet er at give jeres dreng noget som er acceptabelt og okay (han spiser jo umiddelbart godt i løbet af dagen) og så holde fast i at maden spises ved bordet, når I andre spiser.
Håber mine tanker hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske