Brev:
Mor vil gerne have mere søvn
20. august 2007
Alder:
5 mdr.
Mor vil gerne have mere søvn
Hej
Vi har en skøn dreng på 5 måneder. Han er glad og tilfreds og meget interesseret i alting. Han elsker at lege og være social. Han er let at have med alle steder. Han græder stort set aldrig, men er god til at udtrykke sine behov med forskellige lyde, så det ikke er nødvendigt decideret at græde. Derudover er han næsten lige så vild med sin mor som hun med ham, og det er jo bare skønt : )
Men vi har nogle ret urolige nætter, og efter 5 måneder uden megen søvn er jeg TRÆT!
Han har altid spist med meget korte intervaller. Da han var 4 måneder, anbefalede min sundhedsplejerske, at jeg begyndte med skemad, da han ammede ca. 11 gange i døgnet og altid havde gjort det. Efter at have været i gang med skemad i en måned er vi nu oppe på 3 gode måltider om dagen. Han er også ved at blive glad for at drikke vand af et glas. I løbet af dagen ammer jeg markant mindre, og det er dejligt at have fået mere frihed, og at faren kan komme mere på banen. Han tager også gerne en flaske, hvis jeg ikke er hjemme.
Vores dreng får det sidste måltid ved 19-tiden (grøntsagsmos). Han bliver puttet ved 20-tiden, hvor han ammer. Når jeg går i seng ved 23-tiden, så ammer han igen i søvne. Vi står op ved 7-tiden, og da har han typisk ammet ved 2-tiden og 5-tiden. Når han så vågner kl 7, er han slet ikke sulten og kan ofte vente over en time med at få mad. Udover de 2 natamninger, så er jeg vågen 2-3 gange ved at han er urolig og klynker og skal nusses (dynen skal puttes om ham og han skal lige mærke mine hænder på hans mave). Især søvnen efter 2. amning er urolig. Nogle nætter er jeg vågen hver time og sover meget lidt efter kl 5.
Han sover stadig ved siden af mig i sengen. Vi har god plads, så det er egentlig ikke noget problem, og det er praktisk, at han kan ammes og nusses, uden at jeg skal op. Han har ikke noget imod at sove i egen seng (han kan vist sove hvor som helst), men jeg synes det er langt værre at skulle op og bære rundt på ham om natten, end bare at ordne det med ham ved siden af mig.
Og nu til mit spørgsmål. Kan jeg gøre noget for at få noget mere sammenhængende søvn? Jeg prøver altid at nusse ham til at sove vidre, når han vågner om natten uden at amme for at prøve at vænne ham fra det. Det lykkes ofte, men så vågner han med sikkerhed en time efter, og så vil han have bryst. Han hyggesutter ikke. Han tømmer effektivt brystet, slipper selv og sover videre. Så jeg må gå ud fra, at han reelt er sulten, og at der ikke blot er tale om en vane?
Vil det være rimeligt nu at forsøge at vænne ham fra natamning ved kun at tilbyde vand eller hvad? Kunne en løsning være at give vælling på flaske ved sengetid? På en måde er jeg lidt imod det, da han jo er så god til at spise tyk grød, og så virker det lidt pjattet at skulle til at starte med vælling.
På den anden side er jeg parat til at gøre meget nu for at få noget mere søvn. Min søn trives fint med den nuværende rutine, men nogle dage har jeg selv svært ved at hænge sammen og kan slet ikke overskue at skulle starte på arbejde om 2 måneder med så dårlig søvn.
Håber du har nogle gode fif.
Mange hilsner
En glad og træt mor