Svar: Mor vil gerne have mere søvn
20. august 2007
Alder:
5 mdr.
Kære glade og trætte mor
Jeg kan godt forstå at du er træt, det lyder også som om du er rigtig meget på hjemme hos jer. Der er dog igen tvivl om at du har en rigtig dejlig dreng, som stortrives og derfor fungerer rigtig fint som tingene er. Spørgsmålet er derfor hvad du kan holde til.
De flest børn vil først efter 6 måneders alderen kunne nøjes med mælken om dagen og behøver rent ernæringsmæssigt ikke mælk om natten og med nat taler jeg om tidsrummet 24-06. Da du ammer inden du går i seng, så tænker jeg at den amning du i første omgang skal forsøge at fjerne skal være den der ligger kl 02. Så du altså ammer til natten ca kl. 20, igen kl 23 og så først igen næste morgen tidlig kl 05. Det vil være rigtig rart for jer begge.
Du kan ikke forvente at din dreng ikke søger brystet, når han ligger i samme seng. Du skriver at dette er rart for jer begge og at du synes det vil være rigtig hårdt at skulle stå op om natten, og det forstår jeg godt. Jeg tænker derfor om ikke det var muligt at din drengs seng kunne stå ved siden af dig, om I evt. kunne flytte tremmesiden og stille sengen helt op af din, så kan han sove i sin egen seng, tilpas langt nok væk fra brystet og stadig så tæt på at du kan nusse og kærtegne ham lidt, når han har behov for det.
Dine overvejelser omkring vælling er gode nok. I princippet er det ikke noget han overhovedet behøver at få og det er super godt at det går så fint med både amning og skemad. Så ja, vælling kan springes over. Men når det er sagt, så sker der jo heller ikke noget ved at forsøge. Du skriver at din dreng normalt tager imod en flaske, når du ikke er hjemme og derfor er vandt til dette, du kan derfor godt forsøge og så må du se hvad der sker - hvis det virker, så er det jo lykken, hvis ikke, så har det jo ikke skadet noget:o)
Hvad plejer han at få i flasken når du ikke er hjemme? Du kan jo også give ham det samme - udmalket modermælk eller modermælkserstatning kan godt have samme effekt som vælling fordi det glider let fra en flaske og barnet ofte spiser lidt større mængde end det ellers ville have gjort.
Fordelen ved en flaske er jo at far kan tage over, du har så mulighed for at gå tidligere i seng og få sammenhængende søvn, hvis far f.eks. gav en flaske kl. 23...
Jeg håber at du kan bruge mine tanker lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske