Svar: Meget urolig søvn - 11 mdr.
21. august 2007
Alder:
11 mdr.
Kære Susanne
Rasmus har i en lang periode haft det med at vågne om natten og selvom det selvfølgelig lige nu kan hænge sammen med start i dagpleje, så tænker jeg at det også må være fordi han af en eller anden grund har mere behov for tryghed og hjælp til at komme videre i søvnen end sin søster.
Selvom han nu er så gammel som han er, har I så overvejet at give ham en flaske sen aften omkring midnat når han vågner. Jeg tænker at det at få en flaske, som giver fylde og dermed lidt ro i maven og det at sutte og på den måde få beroliget sig selv vil hjælpe ham videre i søvnen og måske give en mere rolig nat.
Hvis han er mere vågen kan I overveje om I kan få ham til at spise banan og drikke lidt lun mælk til. Der er nogle stoffer i banan som aktiverer serotonin i hjernen og får barnet til at føle sig søvnig.
Det er simpelt men kan være meget virksomt, især sammen med lidt mælk synes jeg ofte det har stor effekt.
At tage ham op tror jeg ikke umiddelbart på, da det ikke er det som er behovet men mere et behov til at komme videre i søvnen. Prøv med en tung hånd på kroppen, så han fornemmer lidt tyngde og at du er der, holder ham - vugger ham lidt. Nu ved jeg ikke hvor stor han er, men måske det er tiden til en lidt større dyne, som omslutter ham på en anden måde.
Jeg håber at ovenstående hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske