Svar: Gylpen står ud i stråler
21. august 2007
Alder:
3 mdr.
Kære Oskars mor
Det lyder jo umiddelbart som om du har masser af mælk og Oskar har også taget fint på, bortset fra de sidste to uger.
Du skal være opmærksom på at Oskar har en alder nu, hvor han har behov for at spise hyppigt for at sikre din mælkemængde. Pas på ikke at give ham sut for meget, men lad ham die så meget som muligt hos dig, så han viser din krop hvad han har behov for.
At han gylper meget tyder på at du har godt med mælk og at det der kommer ud både er vandholdigt og tykt viser at han umiddelbart får både den vandholdige og den federe mælk. Nogle børn gylper rigtig meget fordi de får mælk i overflod og slet ikke kan rumme al den mælk i maven. Andre børn gylper fordi deres mavemund er lidt slap og de har svært ved at holde maden i maven af den grund.
Det er normalt at børn gylper, men børn må ikke gylpe så meget at det går ud over deres vækst og trivsel, derfor er det fint at I holder lidt øje med din dreng og at sundhedsplejersken vejer ham for at sikre at han tager på igen.
Du skal naturligvis være opmærksom på ikke at tumle for meget med ham, når han lige har spist, men lade ham få lidt ro. Hold ham lodret, sid med ham, så maden lettere kan blive i maven osv.
Det er dejligt at han sover igennem om natten og I første omgang vil jeg give din sundhedsplejerske ret i at I skal se tiden lidt an. Din søn spiser jo godt om dagen og tager således fint fra her. Det er dog sådan at du om natten producerer mere af det mælkestimulerende hormon og dermed er natamning befordrende for mælkedannelsen og opretholdelse af mælkeniveau samtidig kan man sige at det måske ville være bedre, hvis din dreng kunne spise lidt mere fordelt over døgnet, at han f.eks. spiste hver 4 time hele døgnet igennem og således bedre kunne holde maden i sig fordi der var lidt ro i maven imellem amningerne.
Lige nu synes jeg dog som sagt at du skal se det lidt an, forsøge at give ham mad som han viser behov for, være obs på at amme i forskellige stillinger, så han tømmer brystet bedst muligt og så han sidder lidt mere oprejst, være obs på at han også meget gerne efter amning må holdes lidt i ro, så han ikke gylper af den grund.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske