Svar: For lille og vil ikke spise så meget
21. august 2007
Alder:
9 mdr.
Hej med dig
Nu tager du det stille og roligt. Det er rigtig hårdt at Anna ikke tager nok på og ikke vokser som hun skal og naturligvis er du ked af det og meget bekymret. Men som du skriver, så følges Anna af lægen, er set af børnelæge og hun udvikler sig fint på alle andre områder.
Jeg vil ikke sige at jeg ikke er bekymret, men samtidig tænker jeg også at du gør dig rigtig mange gode overvejelser og jo forsøger det bedste du kan - og hvad kan du næsten gøre mere. Det er rigtig vigtigt at du holder humøret højt og tager det stille og roligt, jo mere afslappet du er omkring måltiderne, jo mere afslappet er Anna også.
Har du mulighed for at se vægtkurverne fra du selv var lille og fra Annas far var lille? Måske er det arveligt at Anna ikke skal blive så stor og hun ligner måske sine forældre...
Det er rigtig vigtigt at du medtænker at hun skal have fedt og protein, da det er det hun vokser af. Det vil sige at det er vigtigt at du giver hende kød, indmad, æg og også meget gerne fisk af forskellig slags. Avokado er også rig på god naturlig fedt. Du skal ikke begynde at give hende kager og usunde ting, men fortsat holde fast i at hun skal have rigtig mad og at lidt er bedre end ingenting. Små hyppige måltider er også bedre en få og store måltider.
Når jeg ser planen for dagen, så tænker jeg umiddelbart at Anna for forholdsvis meget mælk... 500ml mme og derudover vælling og yoghurt som også tæller med i regnskabet. Det ser umiddelbart også ud som om at du giver hende flaske før anden mad og jeg tænker at du skal forsøge at gøre omvendt og så skrue lidt mere ned for flaskeindtaget.
Samtidig får hun frugtmos og det er også okay, men igen må det ikke fylde for meget - det er f.eks. en god idé at det først gives efter en gang grøntsagsmos eller at hun får det som frisk frugt og bær, så hun ikke spiser sig for mæt i det søde frugt.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 6: Flaske med 100ml mme
Morgen 8: Yoghurt, tykmælk, A38 eller lignende med frugtmos eller f.eks. en moset banan i.
Formiddag 9.30: ½ bolle med smør at sidde med og øve sig i at gnaske i sig, evt. lidt friske bær som lidt hindbær, jordbær eller lignende, Vand af kop
Puttes til formiddagslur kl 10, får en flaske med 100ml mme at sove på, sover en times tid.
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos, det er helt okay med Hipp. Det vigtigste er at hun spiser det. Giv hende også rester fra aftensmaden, det kan være små stykker frikadelle eller et par godt kogte pastaskruer. Også rugbrødshapsere er fine at øve med, men det vigtigste er at få hende til at spise og grøntsagsmos er godt og gerne de typer der indeholder kød eller fisk. Vand af kop
Puttes til middagslur kl. 13 med en flaske mme 100ml
Eftermiddag 15-16: ½ bolle eller andet brød, igen med lidt smør, ost, eller forskelligt pålæg, hårdkogt æg, æggepandekage, avokadomos, ærtemos eller lignende er også fint. Evt. lidt frugtmos eller frisk frugt. Vand af kop.
Aften: Grøntsagsmos, gerne Hipp eller lignende, og så mad som I spiser, ris, pasta, kylling, frikadelle, laks osv. Sovs på maden er godt - det kan være smørsovs, bearnaise, hollandaise, ostesovs, tomatsovs, flødesovs, mørk brun sovs osv. Evt. lidt frugtmos med mælk på til dessert, vand af kop.
Puttes til natten med ca 100ml mme
Sen aften: 100ml vælling eller mme, så hun sover om natten og samlet set får hun så 400-500ml mme/vælling og derudover yoghurt, ost, sovs osv. Mere skal hun ikke have.
Du kan tale med lægen om hvorvidt han/hun synes det vil være relevant at tilbyde din datter proteindrik. Man kan købe færdiglavet proteindrik på apoteket og man kan også lave det selv. Jeg synes dog det bør lægeordineres, så du er helt sikker på at det er det rigtige at gøre, når hun ikke er ældre end hun er... så spørg lægen.
Ellers tænker jeg at det er vigtigt at prøve med de lidt mere gammeldagsretter, hvor man stuver grøntsager, laver flødekartofler, koteletter i fad, laver godt med sovs til maden osv. De lidt gammeldags retter indeholder ofte lidt mere fedt og samtidig er det jo muligt at give hende variation i forhold til grøntsager og lignende. Så lidt tilbage til det gammeldags køkken kan være en fordel.
Der er ingen idé i at give hende mad som hun kaster op af, det er vigtigt at hun holder den mad i sig, som I med nøje og besvær har fået i hende. Så er det efter min mening bedre at give hende moset mad og give hende med en ske, i mos kan du fortsat komme fisk osv. og blende det - det er vigtigere at hun får dette og således får noget at vokse af mere end at fokusere på mad som skal tygges. Mad i stykker kan hun få ved siden af det andet...
Håber mine tanker hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske