Svar: Vuggestuestart - 20 mdr.
21. august 2007
Alder:
20 mdr.
Kære Lise
Det lyder som om at dagplejer har følt sig lidt personligt ramt over at I vil flytte Freya, men det er der jo ikke noget at gøre ved.
Jeg er dog slet ikke sikker på at det overhovedet bliver noget problem. For det første er Freya jo blevet det ældre nu og er vandt til at blive passet af andre, samtidig har hun hos sin gæstedagplejer haft det betydeligt anderledes (positivt) end hos sin vanlige dagplejer, hun har haft et forløb hvor hun er blevet passet 7 forskellige steder osv. og hvem ville ikke være ked af det.
Nu skal hun i vuggestue, det er samme sted hver dag, det er samme børn, samme stue, der vil også være samme stuepædagoger osv og jeg tror det kommer til at gå rigtig fint.
Det er rigtig godt, hvis du har mulighed for at køre hende ind stille og roligt og besøge vuggestuen nogle gange sammen med hende, så hun vender sig til det stille og roligt. Når I er på besøg, så synes jeg du skal tale med pædagogerne om at få en fast person på Freya i den første tid, så du ligesom kan aflevere hende i favnen på en bestemt. Det vil give Freya en ro at vide at det er den voksne hun kan henvende sig til og samtidig så vil de to sammen kunne have en tradition som vil give Freya lidt tryghed - de vinker farvel til dig og så finder de et puslespil frem eller hvad det nu kunne være.
Der findes ikke nogen faste regler for hvorlænge der skal gå før Freya sover der osv, du er nødt til at forsøge dig frem og se på hvordan Freya trives, hvordan hun reagerer. Nogle gange så går det rigtig godt i starten og du tænker "hold da op hvor er det nemt det her" og så pludselig efter 3-4 uger så bliver hun bare så ked af det - så går det pludselig op for hende hvad det drejer sig om og hun savner dig pludselig så meget. Så er det på det tidspunkt at du skal investere lidt mere tid, være der lidt mere sammen med hende, give lidt kortere dage osv.
Det skal nok gå rigtig fint, rigtig meget held og lykke og rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske